دلیل اعلام نظرسنجی های عمومی چیست؟

دلیل اعلام نظرسنجی های عمومی چیست؟
در تمام دنیا در کنار داده های آماری تولید، فروش و سنجشگرهای کیفی و کمی، همیشه نظرسنجی در قالب افکارسنجی عمومی برای خودروهای هر بازار اتفاق می افتد که در اکثر موارد دیدگاه عموم نسبت به پارامترهای عملی و آماری متفاوت است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

افرادی که همیشه با آمار و ارقام در کسب اطلاعات خودرویی و یا خرید خودرو درگیر هستند، حتما یکبار هم که شده باشد آمار رسمی موسساتی چون برندفایننس، جی دی پاور و… از دو منظر تحقیقات با داده های عددی و عمومی مطالعه کرده اند. در ایران هم طی سال های گذشته ثابت شده است که رویکرد افکار عمومی نسبت به مسئله خودرو مشابه به طرز فکر مردمانی در بازارهای بزرگ دنیا چون چین، آمریکا و کانادا است. به عنوان مثال در سال های گذشته آمار رسمی فروش، خدمات و سنجش های کیفی نشان می دهد که ژاپنی ها و سپس آمریکایی ها بهترین خودروها را با بیشترین میزان به فروش به بازار ایالات متحده آمریکا عرضه می کنند. اما در افکار سنجی عمومی طی دو سال گذشته، خودروهای کره ای جایگاه بهتری را نسبت به برخی از آمریکایی ها و ژاپنی ها به دست آورده اند. برای همین همیشه در تحلیل افکارسنجی عمومی در خصوص محبوبیت خودروها، داده های عملی و نمایانگر میزان رضایت مشتری و همچنین فعالیت مارکتینگی هر برند نمایان می شود. طبق آمار رسمی نظرسنجی های مشابه به «دومین دوره از نظرسنجی عمومی بهترین خودرو سال اسب بخار» مشخص می شود که کدام برندها توانستند در یک سال گذشته افکار عمومی را نسبت به خود بکشانند و تصویر مناسبی را بدون تجربه برای کسب محبوبیت ایجاد کرده اند. همچنین این نظرسنجی نشان می دهد که تا چه میزان وفاداری مشتریان برای هر برند و خودرو وجود دارد. بدیهی است که هر ساله بیشترین سهم فروش خودروهای کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان مربوط به خودروسازان دولتی یا خصولتی (شبه خصوصی و دولتی) است و این یعنی در نگاه اول می توانند با مشتریان خود، محصولات خود را در تمام نظرسنجی ها محبوب سازند. اما از آن طرف در این نظرسنجی ها نشان داده می شود که حس وفاداری و علاقه مخاطبان خودرو و افکار عمومی نسبت به محصولات این دو خودروساز در تمام موارد یکسان و بالا نیست و از آن طرف در اکثر موارد خودروسازان خصوصی توانستند از بیرون تصویر مناسبی از خود را در اختیار افکار عمومی بگذارند.
حال به دست آوردن این آمار و ارقام می تواند خروجی مهم و مفید را برای کارشناسان و افراد مشغول در عرصه مهندسی محصول داشته باشد و هیچ توقعی وجود ندارد که عموم افراد جامعه بتوانند با این آمار ارتباط خوبی را برقرار کنند و از طرفی توانایی برداشت علمی از ریز آمارها و ترکیب آن با آمار فروش شرکت ها داشته باشند. از صبح امروز با اعلام این نظرسنجی با جامعه آماری بیش از ۲۵ هزار و ۴۰۰ نفر در بخش های مختلف، زاویه گیری های ۱.۱۸ درصدی عموم نیز نسبت به نتیجه آماری پدید آمده است. در اکثر موارد افرادی که توان خرید خودرو در بازه کمتر از ۷۰ میلیون تومان را دارند واکنش های منفی به عدم امتیاز بالای خودرو خود در این نظرسنجی نشان داده اند و این مسئله بیانگر آن است که تا چه حد معنی کالای سرمایه ای در دهک های پایین بازار خودرو دیده می شود. همچنین توهین های صورت گرفته از جانب کمتر از ۳۰ آی پی به بیش از ۲۵ هزار شرکت کننده نشان می دهد که گاهی ارزش معنوی یک خودرو به خاطر امکان خرید سخت خودروها (هر چند خودروهای بسیار ارزان به نسبت بهای جهانی) تا چه حد می تواند ضعف فرهنگی برخی افراد را جلوه دهد. جالب است بدانید که بازخورد منفی در نظرسنجی های ایران هر ساله کمتر از دوره قبل می شود. در بحث خودرو، بازخوردهای منفی و جانبدارانه ( به اصطلاح فقط ماشین خودم خوبه) بیشتر در میان فرهنگ مردمان ایرانی، ایتالیایی، آلمانی، کره ای و ژاپنی قابل رویت است.
لازم به ذکر است که در این نظرسنجی امکان اعلام نظر تمام افراد با انواع وسیله های ارتباطی در فضای مجازی ممکن بوده و تا زمان اعلام نتایج، بازه ۴۰ روزه برای اخذ آرا مشخص گردیده بود. همچنین تبلیغات این نظرسنجی به صورت چند روز یکبار اعلام شده است و در همین لحظه هم مخاطبان می توانند با مراجعه به سایت اسب بخار سایر آمار به دست آمده با ریز آمار شرکت کنندگان و امتیازات به دست آمده مطالعه نمایند. عزیزان مشرف به حوزه وب هم قطعا می توانند سبک پل نظرسنجی و نوع دسترسی و ورود به آن را تشخیص دهند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.