برای رفع نشتی پمپ آب خودرو چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای رفع نشتی پمپ آب خودرو چه اقداماتی انجام دهیم؟
برطرف کردن برخی از ایراد‌های خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن آسان است که با بیان ساده رفع بعضی از مشکل‌ها را مرحله به مرحله چک می‌کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش میزان، واتر پمپ یا پمپ آب وظیفه جابجایی و برقرار‌ی جریان آب در سیستم خنک سازی پیشرانه را عهده دار است و با بروز هرگونه خلل در عملکرد این قطعه سیستم خنک ساز پیشرانه به مشکل بر می خورد.

بروز نشتی مشکل شایعی نیست، اما یکی از ساده‌ترین ایراد‌هایی است که در دراز مدت برای خودرو اتفاق می‌افتد.

ابتدا باید محل نشتی را پیدا کرد، نشتی وابسته به واتر پمپ از سه نقطه اتفاق می‌افتد. از دور شلنگ رفت یا برگشت، دور پوسته و یا دور شفت مرکزی واتر پمپ.

درصورتی که نشتی از شلنگ بود باید به سفت کردن بست یا نشتی گیری پرداخت، اما اگر نشتی مستقیما از پمپ باشد باید بدانید که درست کردن آن بدون باز کردن پمپ ممکن نیست.

لازم به ذکر است که اگر نشتی از دور پوسته واترپمپ باشد می‌توان پس از خنک شدن پیشرانه با تمیز کردن محل و اعمال چسب آب بندی موقتا برطرف کرد. اما نشنی که از دور شفت مرکزی باشد را نمی‌توان موقتا بند آورد.

در این میان نشتی پوسته واتر پمپ ساده‌ترین راه حل را دارد به همین منظور پس از جدا کردن واتر پمپ از موتور باید واشر آب بندی پیشین را جدا کرده و هر دو محل تماس بر واتر پمپ و موتور را کاملا تمیز کنید. حتی شاید لازم باشد از کمی سمباده نرم به منظور زدودن رسوب‌ها استفاده کنید. سپس به سادگی با اعمال چسب بر هر دو محل تماس، یعنی واتر پمپ و موتور و نصب واشر نو بر واتر پمپ، آن را در محل خود قرار دهید و پیچ‌ها را تا مقدار اندکی ببندید.
برای رفع نشتی پمپ آب خودرو چه اقداماتی انجام دهیم؟
پیش از سفت کردن پیچ‌ها حدود یک دقیقا به چسب آب بندی که در دو طرف واشر واترپمپ اعمال کرده اید اجازه دهید تا کمی خود را بگیرد، اما سفت نشود.

این نکته حائز اهمیت است که واترپمپ جنس ظریف و ضخامت کمی دارد و در صورت وارد آوردن فشار نامتعارف به هنگام بستن پیچ‌ها ممکن است ناخواسته موجب تاب برداشتن یا ترک خوردن پوسته واترپمپ شوید. پس از بستن و پر کردن سیستم خنک کاری، به منظور تست سلامت و عدم نشتی پمپ تا چند روز عملکرد صحیح این سیستم و اطراف پمپ را مورد بررسی قرار دهید تا از آب بندی صحیح اطمینان حاصل کنید.

در این میان نشتی از شفت مرکزی واتر پمپ نشان دهنده دردسر جدی تری است که نه تنها لازم است پمپ را از موتور جدا کنید و واشر سالم آن را ناخواسته خراب کنید بلکه باید دردسر تعویض کاسه نمد شفت مرکزی را نیز به جان بخرید. نشتی شفت مرکزی همواره به دلیل خرابی کاسه نمد است که جز تعویض هیچ راه حل دیگری ندارد.

از این رو پس از تهیه واشر آب بندی و کاسه نمد با سایز مناسب واتر پمپ مورد نظر (ترجیحا استفاده از پک‌های مخصوص تعمیر واتر پمپ از برند تایید شده از سوی خودروساز) باید واتر پمپ را از جای خود در آورده و ضمن اجرای تمام مراحلی که برای تعویض واشر اب بندی پوسته واتر پمپ بیان شد، اقدام به بیرون آوردن کاسه نمد کنید.
برای رفع نشتی پمپ آب خودرو چه اقداماتی انجام دهیم؟
گفتنی است کاسه نمد دیواره‌ای فلزی دارد. با رعایت احتیاط و عدم آسیب راندن به دیواره محل قرارگیری کاسه نمد بر روی واتر پمپ، یک پیچ گشتی و یا تیغه را روی لبه کاسه نمد قرار داده و با ضربه چکش آن را از جای در بیاورید. جای آن را با دستمال تمیز کنید.

دور کاسه نمد جدید را مقدار کمی گریس بمالید و سپس با ضربات آرام و متقارن بر دیواره کاسه نمد آن را در محل خود جای دهید.

توحه داشته باشید که کاسه نمد باید کاملا در محل خود بنشیند. هرگونه زاویه داشتن و کج قرار گرفتن کاسه نمد به سرعت موجب خراب شدن دوباره آن می‌شود. پس از جا رفتن صحیح کاسه نمد باید شفت مرکزی را همانطور که باز کردید با دقت و بدون آسیب رساندن به لبه کاسه نمد در جای خود قرار داده و مانند مرحله قبل پمپ آب را در جای خود ببندید و تست کنید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.