جیلی، بزرگترین سهام دار «دایملر» شد

جیلی، بزرگترین سهام دار «دایملر» شد

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

آلمان به عنوان کشوری پیشرو در زمینه صنعت خودرو در دنیا شناخته می شود. شرکت های دایملر با زیر مجموعه مرسدس بنز، ب ام و، پورشه و آئودی از جمله مهمترین خودروسازان این کشور به حساب می آیند و غالب سهام آن ها نیز در اختیار شرکت های داخلی است. با این حال جیلی به تازگی گام بزرگی برای تصاحب بازار این کشور برداشته است.

به گزارش خودرورکار، «لی شیفو» مدیرعامل و صاحب اصلی خودروسازی جیلی سهم ۹.۶۹ درصدی از شرکت خودروسازی دایملر را تصاحب کرده و این خبر از سوی این خودروساز نیز تایید شده است. این سهام ارزشی معادل با ۹ میلیارد دلار در بازار امروز دارد. این سهام «شیفو» را به بزرگترین سهامدار واحد این مجموعه خودروسازی تبدیل خواهد کرد.

جیلی سهام زیر ۱۰ درصد خود را از طریق خرید سهام دایملر از بازار سرمایه طی هفته های اخیر ایجاد کرده است. تا پیش از این موضوع گروه سرمایه گذاری کویت، بزرگترین سهام دار از مجموعه دایملر به حساب می آمد. این گروه ۶.۸ درصد از سهام دایملر را در اختیار داشتند و حالا با وضعیت جیلی به جایگاه دوم رفته اند.

لازم به یادآوری است که این خودروساز متمول چینی صاحب کارخانه سوئدی ولوو بوده و همچنین سال گذشته ۴۹.۹ درصد از سهام پروتون، خودروساز مالزیایی را نیز تصاحب کرد. به علاوه جیلی، دسامبر گذشته ۳.۹ میلیارد دلار برای تبدیل شدن به بزرگترین سهام دار از کارخانه ولووAB خرج نمود. این کارخانه دومین شرکت بزرگ دنیا در زمینه تولید کامیون و ماشین های سنگین به شمار می آید.

سال گذشته جیلی موفق شد تا کنترل شرکت بریتانیایی لوتوس را نیز بدست آورد و همچنین پیش از آن با خرید شرکت MBH مانع از ورشکستگی خالق تاکسی های مشکی لندن شده بود. جیلی البته به همین مقدار قناعت نکرده و قصد دارد برند جدیدش یعنی Lynk & CO را که از سال گذشته کار خود را آغاز کرده، به بازار اروپا وارد کند.

حضور قدرتمند جیلی در بازار خودروسازی جهان که در حال حاضر به خرید سهام دایملر رسیده می تواند در بازار ایران نیز خود را نشان دهد. ایران یکی از مقاصد صادراتی جیلی به حساب آمده و مدل های مخلتفی از محصولات این خودروساز در خیابان های کشورمان در حرکت هستند. سهامداری این شرکت چینی در دایملر می تواند به همکاری آن ها منجر شده و نتیجه آن محصولاتی باشد که با رد پایی از مرسدس بنز در بازار ایران وارد خواهند شد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.