نگاهی به بازار کارکرده بی وای دی S6

بی وای دی S6 بعد از یکسان چگونه بوده است؟
بی وای دی S6 به عنوان اولین محصول تولیدی خودروسازی کارمانیا به حساب می آید که حدود ۱۴ ماه پیش به روی خط تولید این شرکت در ارگ جدید تجاری رفته است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

تا به امروز بیش از دو هزار دستگاه از S6 به مشتریان ایرانی تحویل داده شده است و حال خودروسازی کارمانیا بی وای دی F3 را هم به خط تولید خود برده است. در حال حاضر بی وای دی S6 با مدل ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در جاده های کشور تردد دارند و پیمایش های بیش از ۵۰ هزار کیلومتر را در این مدت ثبت کرده اند. گزارش ISQI نشان می دهد که در شش ماهه اول سال جاری، رضایت مشتریان بی وای دی باعث شده تا S6 به عنوان دومین کراس اوور کیفی در میان رقبا شناخته شود. همچنین بازرسی های نهادهای نظارتی در بحث خدمات پس از فروش نشان می دهد که کارمانیا توانسته نظر مشتریان خود را تا حد قابل قبولی در سال اول جلب کند و بتواند در میان چهار شرکت برتر در ارائه خدمات پس از فروش شناخته شود. در سال جاری هم این شرکت تعداد نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خود را در کشور ارتقا داده است، اما هنوز به آن نقطه نرسیده است تا عرضه فراگیر محصولات خودرو رادر تمام نقاط کشور داشته باشد. برای همین امروز شاهد هستیم که تردد S6 بیشتر در شهرهای بزرگ و دارای نمایندگی های کارمانیا انجام می شود.
اما یکی از معیارهای ارزشمند بودن یک خودرو، میزان افت قیمت آن در بازار خودروهای کارکرده، مخصوصا بعد از گذشت یک سال است. معمولا اگر در سال اول رضایت عمومی از این خودرو فراهم باشد و جو کلی بازار نگاه منفی را به خودرویی نداشته باشد، افت قیمت یک خودرو حتی با نام چینی هم می تواند کمتر از حد تصور باشد. در سال جاری شاهد آن بودیم که خودروسازی کارمانیا شرایط فروش اقساطی را هم برای بی وای دی S6 اعلام کرد و همین مسئله برای بسیاری از برندها باعث می شود تا قیمت محصولشان در بازار آزاد و کارکرده افت داشته باشد.
طبق استعلام گرفته شده از برخی دفترخانه های استان تهران (بیشترین حجم از S6 در تهران به فروش رسیده است) مدل های ۱۳۹۵ بی وای دی S6 با قیمتی حدود ۸۶ تا ۹۴ میلیون تومان طی شش ماه گذشته معامله شده اند. این اختلاف عدد به خاطر میزان پیمایش، سلامت ظاهری خودرو و زمان خرید نیز اتفاق افتاده است. منظور از زمان خرید این است که با توجه به بهای صفر کیلومتر خودرو در بازار و کارخانه، بدیهی است که بهای بازار آزاد این خودرو نیز تغییر می کند. در چند ماهه اول سال جاری، بی وای دی S6 قیمتی کمتر از ۹۹ میلیون تومان را در کارخانه داشته در بازار آزاد با بهای ۱۰۰ تا ۱۰۱ میلیون تومان معامله می شده است. در اواخر تابستان سال جاری بهای این خودرو به محدوده ۱۰۰ میلیون تومان در کارخانه نزدیک می شود و در بازار آزاد تا ۱۰۳ میلیون تومان هم به فروش رسیده است. همین مسئله باعث شده تا بهای خودرو نیز در نسخه های کارکرده نوسان داشته باشد.
اما بی وای دی S6 با مدل ۱۳۹۶ نیز طبق استعلام گرفته شده در نسخه های کارکرده با قیمت ۹۳ تا ۱۰۲ میلیون تومان تغییر مالکیت داده اند. باز هم در این اختلاف عددی میزان پیمایش و سلامت بدنه و زمان خرید نیز موثر بوده است. با توجه به تحقیقات انجام شده، خودروهای معامله شده کارکردی در میان ۲ هزار کیلومتر تا ۲۱ هزار کیلومتر را داشته اند.


اما نکته جالب اینجاست، مالکانی که بی وای دی S6 را فروخته اند در ۹۰ درصد موارد افت قیمت را تجربه نکرده اند و به خاطر خرید مشارکتی، افزایش قیمت خودروها در سال جاری و… دیگر یا خودرو را با همان قیمت تمام شده بعد از چند ماه فروخته اند و یا سود تا دو میلیون تومان را برده اند. نکته جالب دیگر این است که اگر بخواهید یک دستگاه بی وای دی S6 مدل ۱۳۹۵ را تا پایان سال جاری به فروش برسانید، باید هزینه نقل و انتقال دفترخانه ای یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۶۶۵ تومانی را بپردازید و برای انتقال مدل ۹۶ این کراس اوور چینی، این هزینه به یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می کند.
در نهایت می توان گفت که داده های آماری رسمی در خصوص افت قیمت بی وای دی S6 به شرح زیر است:
افت قیمت بی وای دی S6 در نسخه مدل سال با کارکرد کمتر از ۳ هزار کیلومتر (مشابه صفر): ۳.۵۱ درصد
افت قیمت بی وای دی S6 در نسخه مدل سال گذشته با کارکرد ۱۵ تا ۲۵ هزار کیلومتر: ۹.۳ درصد

در نظر داشته باشید که این آمار افت قیمت بر مبنا خودروهای سالم از نظر بدنه و ظاهر اعلام شده است. همچنین زمانی که برای فروش نسخه های کارکرده بی وای دی S6 به صورت میانگین اعلام می شود ۱۰ تا ۳۵ روز است.

طبق اطلاعات به دست آمده، شاهد آن هستیم که افت قیمت بی وای دی S6 نیز در بازار تا حد قابل قبولی، معقول و منطقی است و به رقبایی چون هایما S7 توربو و جک S5 شباهت دارد که کمترین افت قیمت را در میان کراس اوورهای چینی رده قیمتی ۸۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان را دارند. پیش بینی ها بر این است که اگر خودروسازی کارمانیا در سال آینده شرایط فروش اقساطی خود را منعطفتر از امروز (بازه زمانی بیشتر با کارمزد صفر درصد یا کم) اعلام کند و همچنین بتواند خودروهای فروش نقدی و اقساطی خود را با موعد تحویل کمتر از ۱۵ روز به دست مشتری برساند، اختلاف قیمت بازار و کارخانه بی وای دی S6 کمتر می شود و همچنین تا حدی افت قیمت این کراس اوور طبق عرف بازار بیشتر خواهد شد.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.