تمام شرکت های خودرویی معلولان را فراموش کرده اند!

تمام شرکت های خودرویی معلولان را فراموش کرده اند!
در دهه ۸۰ شمسی، تعدادی از شرکت های خودروساز کشور در خصوص تجهیز رسمی خودروها به لوازم مناسب برای معلولان، اقداماتی را انجام دادند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

اما با گذشت زمان این اتفاق مثبت فراموش شد و حال شاهد هستیم که دیگر این اتفاق نمی افتد و از طرفی خدمات مخصوص به این خودروها هم بسیار ضعیف و کمرنگ شده است. با توجه به اینکه در حال حاضر خودروسازان کشور محصولات متنوعی را به بازار معرفی می کنند و تنوع خودروها افزایش پیدا کرده است، بدیهی است که معلولان و جانبازان هم باید حق انتخاب مساوی با سایر مشتریان داشته باشند. اما می بینیم که برخی امکانات خاص معلولین برای بسیاری از خودروها در شرکت های خودروساز و صنایع وابسته طراحی نشده و بسیاری از افراد معلول نمی توانند در خرید خودروها، تمام گزینه های موجود را مدنظر بگیرند.
قابلیت جمع و باز کردن ویلچر به صورت الکتریکی، قطعات بازویی گاز و ترمز و کلاچ به صورت اختصاصی در هر خودرو و… جز امکاناتی هستند که شرکت های خودروسازی با هزینه اندک می توانند آن ها را طراحی کنند و به مرحله تولید برسانند. حتی می توان برای کاهش هزینه ها در مراحل ساخت و طراحی این قطعات، تنها این آپشن ها را بر مبنا خودروهای اتوماتیک نیز طراحی کرد.
سالانه هزاران نفر از معلولان جسمی و جانبازان نسبت به خرید خودروهای صفر کیلومتر اقدام می کنند و حال مشکل اینجاست که هیچ شرکت واردکننده و خودروسازی، محصولاتی مناسب برای آن ها ارائه نمی دهد. همچنین شرکت های خدمات مهندسی خودرو نیز آنقدر در این زمینه کم رنگ شده اند که نمی توان روی آن ها حساب کرد. از طرفی در بحث خدمات پس از فروش با نصب لوازم اضافی، معمولا گارانتی این خودروها به مشکل بر می خورد و چه بهتر است که شرکت های واردکننده و تولیدکننده در خصوص تجهیز رسمی محصولات خود به قابلیت های مورد نظر معلولان اقدام نمایند.
این روزها حداکثر فعالیت شرکت های خودرویی حمایت از حقوق معلولان و احترام به آن ها است و هیچکدام در راستای رفاه آن ها هنگام استفاده از خودرو شخصی قدمی نوین بر نمی دارند. این در حالی است که بسیاری از خودروسازان معتبر دنیا، قطعات مخصوص رانندگی معلولان را عرضه می کنند و در صورت سفارش مشتری با نصب آن ها به صورت رسمی، گارانتی معتبر برایشان صادر می نمایند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.