افتتاح اولین خط تولید کاتالیست یورو5 در ایران

افتتاح اولین خط تولید کاتالیست یورو5 در ایران
صبح امروز، کارخانه مبدل خودروی پاک که به عنوان زیر مجموعه یاپکو و ایران خودرو به حساب می آید، در شهرک صنعتی محمودآباد قم افتتاح شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ایران مراسم که با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیرعامل یاپکو، مدیرعامل مبدل خودرو پاک، معاون صنایع وزارت صمت، نمایندگان مردم قم در شورای اسلامی، استاندار و مقامات سیاسی این منطقه برپا شد، باعث شد تا اولین خط تولید کاتالیست های یورو۵ در ایران تولید شود. با افتتاح این خط تولید، ایران در جمع ۱۰ کشور صاحب فناوری ساخت کاتالیست های به روز و بزرگترین سازنده کاتالیست های یورو۵ در منطقه خاورمیانه شناخته شد. این خط تولید می تواند در طی سال، بیش از یک میلیون کاتالیست را با فناوری روباتیک و با استاندارد یورو۵ تولید کند.
کارخانه مبدل خودرو پاک یکی از پیشرفته ترین خطوط تولید کاتالیست در دنیا به حساب می آید که از تجهیزات رباتیک در آن استفاده شده و یک شرکت فنلاندی هم در ساخت و تجهیز خط تولید به طرف ایرانی مشاوره و یاری داده است. همچنین مواد خام کریستالی کاتالیست ها از آلمان وارد می شود و در حال حاضر بالاترین کیفیت کاتالیست های دنیا در همین سطح تولید می شوند. این کاتالیست ها در زمان تولید مواد مختلفی را به خود می بینند که با شیوه های مختلف فرایندهای ساخت و شیمیایی خاصی روی آن ها انجام می شود.
کاتالیست های ساخته شده در مبدل خودرو پاک، می توانند ۲.۲ گرم آلایندگی در هر کیلومتر را به یک گرم کاهش دهد. نکته قابل توجه این است که فناوری جدید کاتالیست های ایران خودرو می تواند برای ۱۲۰ هزار کیلومتر کار کند و با توجه به ظرفیت تولید این کارخانه، می توان هر سال میلیون ها تن آلایندگی را در کشور کاهش داد.
به گفته مدیرعامل کارخانه مبدل خودروی پاک، اگر شرکت های دیگر هم این سطح از کیفیت کاتالیست را برای محصولات خود بخواهند، می توان با سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت، نیاز بسیاری از خودروسازان را برای این قطعه برطرف کرد. همچنین با توجه به کیفیت و استانداردهای این کاتالیست ها، امکان صادرات آن به تمام نقاط جهان وجود دارد و در حال حاضر بازار منطقه نیز از این قطعه استقبال کرده است. از طرفی این قطعه که اختلاف قیمتی قابل توجهی با کاتالیست های عادی ندارد، می تواند در خودروهای کارکرده نصب شود و محصولاتی که با استاندارد یورو۲ و یورو۳ تولید شده اند، می توانند به راحتی با این کاتالیست ها معاینه فنی را دریافت کنند. طبق استانداردهای یورو۵ و تاییدیه های جهانی برای کاتالیست های تولید داخل، در حال حاضر این قطعه می تواند حجم قابل توجهی از CO، HC و NOx را به CO2، H2O و N2 تبدیل کند که به عنوان گازهای غیر مضر برای محیط زیست به حساب می آیند.
دکتر هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در مراسم افتتاح از این خط تولید گفت: «اگر فرهنگ سازی شود و مردم بدانند که با حذف کاتالیست به اصطلاح نفس خودرو باز نمی شود و تنها با این کار به محیط زیست خود صدمه می زنیم، شاهد آن خواهیم بود که با رعایت اصول ساده می توان سهم زیادی از آلودگی هوای شهرها را کاهش داد. همچنین امروز می بینیم که مدارس کلانشهرها به خاطر آلودگی هوا تعطیل شده و این حجم از گازهای آلوده در شهرها خطر جدی را برای مردم به وجود آورده است. با این شرایط دیگر نباید فقط شعار داد و در واقع باید اقدامی عملی صورت بگیرد. بحث رعایت استاندارد آلایندگی مسئله ای مهم است و می بینیم که در دنیا همین کاتالیست ها سهم زیادی در کنترل آلودگی هوا دارند».


گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.