آیا خرید ترامچی اشتباه است؟ + قیمت رسمی خودروها

آیا خرید ترامچی اشتباه است؟ + قیمت رسمی خودروها
نشان GAC یا همان گَک در بازار چین به عنوان یکی از معتبرترین خودروسازان آن کشور شناخته می شود و از نظر کیفیت در شرایط خوبی قرار دارد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

همچنین در بحث فنی، ایمنی و استهلاک، به خاطر مشارکت های فنی این خودروساز چینی در پروژه محصولات سری ترامچی با خودروسازان مطرح جهان، شاهد بودیم که فروش و استقبال از این خودروها افزایش پیدا کرد. گک ترامچی در سال های گذشته به جایگاهی رسید که توانست در مهمترین نمایشگاه های خودرو جهان حضور داشته باشد و از طرفی با خودروهایی که قیمتشان از اکثر هم رده های چینی بالاتر بود، در بازار جهانی فروش خوبی را تجربه کند. جالب است برخی شهرهای دنیا که به ثروت مردمانشان شهرت دارند، نمایندگی های گک و ترامچی را در محله خود دیده اند و امروز تعداد قابل توجهی از ثروتمندان چین با محصولات ترامچی امورات خود را می گذرانند.
کمپانی گک در سال های گذشته فعالیت خود را با مونتاژ گک گونو GX5 و G5 در مرتب خودرو تجربه کرد که بعد از مدت کوتاه در پی شکست این خودروهای SUV، به صورت کامل بازار ایران را ترک کرد و اصطلاحا دست تعداد مالکان اندک این خودروها در پوست گردو باقی ماند!
بعد از چند سال، دوباره شاهد بودیم که شرکتی به نام الماس داران، توانسته تا مجوزهای لازم را برای ورود محصولات GAC در ایران دریافت کند. طبق لیست ثبتارش، الماس داران به سراغ گک ترامپچی رفته بود و در این چند ساله تنها نام خودروهای ترامچی در لیست ثبتارش دیده می شد و هیچگاه این شرکت، شرایط فروشی را برای محصولات این نشان چینی اعلام نکرد. در سال گذشته بود که نسخه های مختلف ترامپچی با پلاک آزمایش فنی به خیابان ها آمد و دیگر احتمال ورود این خودروها به بازار نزدیک به واقعیت شده بود. تا اینکه باز هم زمان گذشت و دیگر معلوم نشد که الماس داران بالاخره خودروهای ترامچی را چه زمانی به بازار عرضه می کند!
با آغاز سال جاری، آنقدر ماجرای گک و ترامچی به حاشیه رفته بود که دیگر کسی به ورود آن به کشور فکر نمی کرد تا اینکه با باز شدن مجدد ثبت سفارش، آگهی های فروش نسخه های مختلف این خودروساز چینی در ایران فضای مجازی دیده شد. همچنین برخی تصاویر نشان می داد که این خودروها توانسته اند به پلاک ملی مزین شوند. اما هنوز هیچ کس نمی داند که به صورت قطعی ترامچی های وارد شده توسط چه شخص یا گروه خودرویی به کشور آمده است؟
با پیگیری های انجام شده، خودروهای ترامچی GS5، GA3S و GS4 در حال حاضر با تعداد محدود به بازار کشور آمده اند که همه با مدل سال ۲۰۱۵ هستند و گویا به تازگی ترخیص شده اند و در بازار به اسم ترخیص ۲۰۱۷ فروخته می شوند. به گفته یکی از فروشندگان این خودرو امکان خرید نقدی و اقساطی برای مدل های مختلف وجود دارد و از طرفی دو سال گارانتی آسان موتور برای خودروها در نظر گرفته شده است. با اساس این گفته ها، مشخص می شود که گروه گرامی این خودروها را به بازار آورده اند و حال بدون هیچ برنامه بازاریابی و ادامه روند عرضه، می خواهند که تنها به فروش نمونه های اولیه اکتفا کنند.
طبق آگهی های فروش منتشر شده، عمده این خودروها در مرکز شهر تهران حضور دارند و برای GA3S به عنوان یک سدان معمولی قیمت ۸۸ میلیون تومان انتخاب شده است. همچنین GS4 به عنوان یک کراس اوور کوچک قیمت حدود ۱۰۰ میلیون تومان اعلام می شود (البته که هنوز نسخه ای از این خودرو به صورت رسمی دیده نشده و تصویر داخل ایران آن منتشر نشده است) و بهای GS5 نیز در جایگاه یک کراس اوور متوسط ۱۴۰ میلیون تومان است.
خودروهای وارد شده از گک توسط الماس داران و با خدمات پس از فروش شرکت آسان موتور، نسخه های رسمی ترامپچی هستند و کراس اوورهای آن نیز تک دیفرانسیل بوده و فناوری های ۲۰۱۵ در آن ها دیده می شود.
با توجه به اینکه هنوز شرکت الماس داران شرایط فروش رسمی را اعلام نکرده و گویا به کل برنامه دارد تا با فروش این تعداد محدود، داستان ترامپچی را به پایان برساند، پیشنهاد می شود که مشتریان برای خرید این خودروها اقدام نکنند. به راحتی می توان گفت که کیفیت ترامپچی های وارد شده به کشور از بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران بیشتر است و به مراتب می توانند دردسر و استهلاک کمتری در نگهداری داشته باشند. اما این تعداد محدود واردات طبق هیچ قاعده ای نمی تواند تامین قطعات مناسب و بازار کارکرده قوی را در آینده برای مالکان این خودروها فراهم کند. لذا آینده خودروهای حاضر گک ترامچپی در بازار ایران، به گذشته گک گونو، هاوال، بایک و برخی برندهای چینی ناموفق می رسد و در آینده نزدیک این مالکان هستند که ضرر اصلی را متحمل می شوند.


گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.