آیا برخی واردکنندگان واسطه‌گری می‌کنند؟

آیا برخی واردکنندگان واسطه‌گری می‌کنند؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

با وجود این‌که در حال حاضر سایت بسیاری از شرکت‌ها بسته است و هنوز طرح جدید فروش بسیاری از خودروها اعلام نشده، با این وجود خودروهای نمایندگان شرکت‌ها در بازار به فروش می‌رسند.

سوال اینجاست وقتی خودروهایی که مشتریان سفارش‌ می‌دهند، به آنها تحویل داده نمی‌شود، نیاز جاری بازار از کجا تامین می‌شود در واقع در این میان چه کسی تامین‌کننده نیاز بازار است؟

در حال حاضر مشکل اصلی بازار خودرو کمبود موجودی انواع مدل‌هاست و این اتفاقی نیست که برای اولین‌بار شاهد آن باشیم. این مشکل تا دو، سه هفته آینده با ورود مدل‌های جدیدی که از برندهای مختلف وارد بازار می‌شوند، می‌تواند حل شود.

به گزارش اخبار خودرو اما بالارفتن قیمت دلار در شرایط فعلی شرکت‌های وارد‌کننده را بلاتکلیف کرده است که آیا خودروهای مشتریان را تحویل بدهند یا خیر؟ به طوری که سوال می‌شود حتی در شرایط فعلی آیا پرداخت سود خواب پول مشتریان باز هم به نفع شرکت‌هاست یا خیر؟

برای این‌که این مساله در ذهن شما ملموس شود خودروی راوفور را مثال می‌زنیم که چند روزی است با قیمت ۳۱۵ میلیون‌تومان و با گارانتی پنج‌ساله ایرتویا در بازار به‌فروش می‌رسد.این در حالی است که طرح فروش این خودرو با قیمت ۲۹۹ میلیون و ۵۰۰ هزار‌تومان تا ۳۰۵ میلیون‌تومان از دیروز در وب‌سایت ایرتویا قرار گرفته است.

سوال اینجاست که با وجود اینکه به‌صورت شخصی امکان واردات خودرو وجود ندارد، این خودروها چگونه پیش از آغاز طرح پیش‌فروش تویوتا به بازار تزریق شده‌اند؟

در واقع این شائبه به‌وجود می‌آید که برخی شرکت‌ها در چنین شرایطی ممکن است علاوه بر واسطه‌گری، از محل جذب نقدینگی مشتریان در پیش‌فروش‌ها نیز سود کنند در غیر این صورت چرا شرکت‌هایی که پس از مشکلات پیش‌آمده برای واردات خودرو نتوانستند سفارش‌های مشتری را به‌موقع به آنها تحویل دهند، در ازای این بد‌قولی، امتیازی برای مصرف‌کنندگان در نظر نمی‌گیرند؟!

سود خودروهای داخل بازار «که به قیمت بیشتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد» مستقیما به جیب چه کسانی می‌رود؟ در نظر داشته باشید که تا تیر‌ماه چنین مشکلی در بازار نداشتیم و خودروها با کمترین سود به دست مشتریان می‌رسید.

به‌عنوان مثال توسان با قیمت خالص ۱۸۰ میلیون‌تومانی را با سود قابل قبول ۱۳‌میلیون‌تومانی و به قیمت ۱۹۳ میلیونی تحویل مشتریان می‌دادند.

طی دو تا سه هفته آینده اگر تنوع مدل‌های موجود در بازار افزایش پیدا کند و شرکت‌های وارد‌کننده به‌دنبال ایجاد تنش و حاشیه‌سازی در بازار خودروهای وارداتی نباشند، قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود و احتمالا شاهد کاهش قیمت برخی مدل‌ها خواهیم بود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.