بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو

بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو
در سفر چند روزمان به شهر پاریس، شرایطی فراهم شد تا از مرکز تکنو سنتر رنو بازدیدی داشته باشیم. این بخش از کمپانی رنو که ۱۱ هزار پرنسل داشت، جز مهم ترین بخش ها و پایه های این کمپانی شناخته می شد.
در تکنو سنتر است که برنامه ای طراحی، تحقیقات، فروش و بازاریابی خودروها انجام می شود و بیشتر در بحث ارتقا فناروی محصولات نقش موثر دارد. وقتی در راهروهای انتهایی شرکت راه می رفتیم، گاهی به طرحی مفهومی از رنو می رسیدیم که دیدن طرح آن خالی از لطف نبود. در نقطه مرکزی سالن اصلی، خودرو فرمول۱ رنو قرار گفته بود و در اطراف آن دو نسخه از خودروهای برقی توئیزی در نسخه های سفارشی کانسپت پارک شده بودند. دیدن یک دستگاه خودروی فرمول۱ که فناوری های بالایی در آن استفاده شده و به سبکی خاص و سفارشی برای یک راننده مشخص طراحی شده است، خالی از لطف نبود. معمولا وقتی این خودرو را برای اولین بار می بینید، نا خودآگاه دوست دارید یک عکس سلفی (یا خویش تن گیر یا عکس داغ دوربین داغ یا هرچیزی دیگر…!) با آن داشته باشید.
بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو
در این مرکز یه خط تولید کوچک وجود دارد تا محصولات قبل از تولید انبوه در آنجا سرهم بندی شوند و ایرادات خط تولید مشخص شود و نقشه های سیر تولید به درستی به دست کارخانه ها برسد. بعد از تولید خودروها به صورت محدود، آن ها برای انجام برخی تست های خاص راهی پیست های مختلف که تحت کنترل رنو است، می شوند. معمولا تصاویر این خودروهای نوبرنامه با برچسب های روی بدنه از سایت های مختلف خارجی منتشر می شود. زیرا دیدن این خودروهای جدید از نزدیک و گاهی انتشار تصاویر لو رفته از آن ها در حال تست، برای مخاطبان خودرویی جذاب است. به عنوان مثال تصاویر نسخه جدید کولئوس جز عکس های لو رفته ای بود که بارها سایت های معتبر خودرویی به آن پرداختند.
بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو
بعضی قسمت های تکنو سنتر رنو غیر قابل بازدید و عکس برداری بود و بدیهی است که ما نتوانستیم وارد آن مراکز بشویم. ولی کارشناس رنو ما را به بخش شبیه ساز رانندگی رنو برد که جز مهمترین بخش های شرکت به حساب می آید و سالانه حدود چهار میلیون یورو برای کمپانی رنو، صرفه جویی اقتصادی را به همراه آورده است. این قسمت جز بخش های تصویربرداری ممنوع بود، ولی به نظر می رسید که رنو عهد خود را شکسته بود و اجازه عکس برداری را برای خبرنگاران ایرانی صادر کرده بود. ثبت تصاویر از این فناوری ویژه یکی از نکات مثبت سفر ما به فرانسه بود. زیرا این بخش جز امنیتی ترین قسمت های یک کمپانی خودروسازی به حساب می آید و لو رفتن برخی تصاویر از عملکردهای سیستمی، به ضرر شرکت تمام می شود. اتونوموس یا همان شبیه ساز رانندگی، به بیش از ۲۰ پردازگشر و کامپیوتر مجهز است و از چند پایه متحرک برای ایجاد نوسان در خودرو استفاده می کند. روی این پایه های، یک دستگاه خودرو به صورت پیش فرض قرار دارد و کامپیوتر آن توانایی این را دارد که حس رانندگی هر خودرو از محصولات رنو را قبل و بعد از تولید در آن اجرا کند. شتاب مثبت و منفی، نوسان اتاق، ترمزگیری شدید، فرمان پذیری و… از ویژگی های اصلی این سیستم پیش رفته است. اگر در شهر بازی ها سوار بر شبیه سازهای رانندگی شده باشید، احتمالا بعد از استفاده بیش از ۵ دقیقه دچار سر درد می شوید. زیرا با توجه به تصاویری که شما از بازی می بینید، واکنش های طبیعی دریافت نمی کنید و در نتیجه مغز نمی تواند دقیق عمل کند و موجب سردرد و چشم درد می شود. ولی اتونوموس رنو بخاطر کیفیت بالا تصاویر و القا تمام واکنش های یک رانندگی واقعی، حس سردرد و حالت تهوع را به راننده انتقال نمی دهد و باعث می شود تا فرد بارها بتواند آزمایش های فنی لازم را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهد. کارشناس رنو می گفت که کارایی این بخش برای شرکت بسیار بالا است. به عنوان مثال سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک خودرو در ترافیک ها، قبل از نصب روی محصولات اول در این بخش به صورت مجازی تست شد و با انجام مرحله ای برخی آزمایش ها، به زمان دقیق روشن شدن خودرو رسیدیم. این باعث شده است تا امروز اکثر مشتریان رنو از سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک خودرو در ترافیک استفاده کنند و باعث آزارشان نشود.
بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو
بعد از آن به بخشی رسیدیم که کاربرد آن این روزها در صنعت خودرو ایران بسیار احساس می شود. در این بخش خودروها قبل از تولید به صورت واقعیت مجازی پیش چشم طراحان ظاهر می شوند. افراد هم با عینک های مخصوص به خودرو نگاه می کنند و قبل از ساخت نقاط ضعف آن را در بخش طراحی می بینند. این قسمت که آنچنان سخت و پیچیده به حساب نمی آید، باعث می شود تا هر طراح، خودروی مفهومی خود را قبل از اینکه از روی نقشه بسازدف یکبار دیده باشد و در صورت نیاز به بازبینی، روی طرح خود مجددا کار کند. چند سال پیش وقتی یک طراحی خودرویی را برای ساخت آماده می کرد، ابتدا از مقیاس کوچک با مواد مخصوص آن را می ساخت و در هر مرحله اگر ضعفی را مشاهده می کرد، سعی در اصلاح آن می برد. این مقیاس ها به قدری تغییر می کرد که در نهایت ماکتی از خودروی اصلی با ابعاد مشابه ساخته می شد. اگر در آن موقع مشکلی وجود داشت، رفع آن کمی سخت و خسته کننده بود، زیرا باید بازنگری بیشتری روی ماکت های قبلی انجام می شد و برای شرکت ها هزینه بیشتری را به دنبال داشت. ولی با این فناوری که رنو در بخش طراحی خود استفاده کرده است، طراحی قبل از هر چیز می تواند خودرویی را که با برنامه های مخصوص طراحی کرده است، ببیند و حتی سوار بر آن شود و دور خودرو چرخی بزند.
بازدید از مرکز تکنو سنتر رنو
با نگاهی ساده به تکنو سنتر رنو، می توانیم دلیل پیشرفت به یکباره این کمپانی را متوجه شویم. استفاده از ایده های نو قبل از تولید و داشتن خلاقیت، جز صفاتی است که این روزها در بخش های مختلف رنو دیده می شود. حضور ۱۱ هزار نفر در بخش تکنو سنتر و ۵ هزار نفر در بخش های تست و…، نشان می دهد که چقدر مراحل قبل از تولید و فروش می تواند مهم باشد و یه نقش ها و شغل هایی در این سیستم وجود دارد. با نگاه ساده می توان فهمید که اگر کارها به صورت اصولی انجام شود، خودروسازان ایرانی هم می توانند حرف هایی برای گفتن داشته باشند و حداقل تعداد نیروی بالایی را استخدام کنند که در راستای هدف های مجموعه باعث پیشرفت می شوند و حضورشان بیهوده احساس نمی شود. جالب است که تغییر رویکردهای رنو از جانب بازار مورد قبول بوده است و آمارهای فروش ماهانه در اروپا نشان می دهد که این کمپانی توانسته بیشترین رشد فروش نسبت به سال گذشته را داشته باشد و از طرفی دومین خودروی پر فروش بازار اروپا را به نام خود ثبت کند. برنامه رنو این است که امسال بتواند رشد فروش بالایی در کل بازارهای هدف خود داشته باشد.
گالری تصاویر:

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.