Wey نخستین چینی بازار آمریکا؟


مسلماً از نام خانوادگی یِنس اِشتاین گرابِر (Jens Steingraeber) می توان پی برد که با یک شخص چینی روبرو نیستیم. اِشتاین گرابِر سمت مدیر عامل اجرایی یا همان CEO برند چینی کاملاً جدید و لوکس “وِی” را داشته و احتمالاً این شخص در ورود محصولات این برند چینی به عنوان اولین خودروی چینی در بازار ایالات متحده نقشی اساسی دارد، البته این موضوع هنوز قطعی نیست. اِشتاین گرابِر پیش از این از مدیران کمپانی آئودی بوده است. او در این کمپانی آلمانی بیشتر مسئولیت خودرو های شاسی بلند را بر عهده داشته و اخیراً نیز به عنوان مدیر محصول برای آئودی Q3 فعالیت کرده است، اما در تولید کوپه اسپرت آئودی یعنی R8 و دیگر محصولات اسپرت آئودی نیز دست داشته است.
پس از اینکه چندین ساعت را در نمایشگاه خودروی گوانگژو سپری کردم و با تعدادی از مدیران برند های چینی و خبرنگاران دیگر به گفتگو پرداختم، به این نتیجه رسیدم که یافتن پاسخ برای سوالی که ذهن من را به خود مشغول کرده چندان هم کار سختی نیست. سوال این است: “چه زمانی شاهد فروش خودرویی چینی در بازار ایالات متحده خواهیم بود؟” جواب این است: “تقریباً دو سال دیگر”. البته این جواب فقط برای بازار آمریکا صدق نمی کند، بلکه می توان گفت احتمالاً تا دو سال دیگر خودرو های چینی وارد تمام بازار های خودرو در سرتاسر جهان خواهند شد.
اما فقط یک مشکل وجود دارد: حدوداً یک دهه است که همین جواب را از مدیران برند های چینی می شنویم. در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۲۰۰۸، چینی ها ادعا می کردند که سال ۲۰۱۰ آمریکایی ها شاهد ورود خودرو های چینی به بازار ایالات متحده خواهند بود. اینجا در نمایشگاه گوانگژو به نظر می رسد همه برند های چینی آمادگی ورود به بازار اروپا و آمریکا را دارند و ظاهراً قرار است این اتفاق سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ به وقوع بپیوندد. اگر چه چینی ها همیشه پیغام یکسانی را می رسانند، اما اطلاعات آنها قابل اعتماد نیست.
اما چرا در مورد برند چین ی وِی شرایط با بقیه فرق دارد؟
اگر با خودرو های برند وِی آشنایی ندارید، باید بدانید که در حال حاضر دو کراس اوور به نام های VV7 و VV5 توسط این خودروساز چینی به تولید می رسند که وضعیت رضایت بخشی دارند و به زودی شاهد یک پرچمدار از برند وِی با نام P8 خواهیم بود. در میان خودرو های نمایشگاه، مدل هایی که توسط برند وِی به نمایش گذاشته شده بودند به راحتی از خودرو های چینی دیگر با کیفیت ساخت پایین و ظاهر عجیب و غیر عادی قابل تشخیص بودند. در ضمن، در طراحی خارجی و داخلی خودرو های وِی به جزئیات نیز توجه شده است. این شاسی بلند های چینی که ظاهر منظم و هماهنگی دارند، می توانند در بازار چین عنوان “خودرویی لوکس” را داشته باشند، اما مسلماً در بازار آمریکا توان رقابت با خودرو های لوکس را ندارند و بهتر است بگوییم از نظر طراحی و کیفیت ساخت حداقل ها را دارند. جدول زیر شامل مشخصات فنی خودرو های این برند چینی است (برگرفته از وب سایت رسمی برند وِی – wey.com):

اما نکته مهم تر مربوط به ایمنی خودرو های وِی می شود که طبق صحبت های یِنس اِشتاین گرابِر، مدیر عامل اجرایی برند وِی، کارهای مربوط به تست تصادف این خودرو ها انجام شده است. درست است که خودرو های وِی مجوز فروش در ایالات متحده را ندارند، اما این کمپانی چینی در ساخت خودرو هایش تلاش می کند تا سخت گیرانه ترین استاندارد های آمریکا را نیز رعایت کند. این استاندارد های سخت گیرانه شامل موارد زیر می شود:
تست “همپوشانی کوچک جلوی خودرو” یا “small overlap front” – به منظور مقاوم سازی هر چه بیشتر خودرو ها در برخورد از روبرو، سال ۲۰۱۲ موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه های آمریکا (IIHS) تست جدیدی تحت عنوان همپوشانی کوچک جلوی خودرو را معرفی کرد. این تست شرایطی را شبیه سازی می کند که گوشه جلوی خودرو با گوشه جلوی خودروی دیگری یا با اشیای دیگر (بطور مثال درخت یا تیر برق) برخورد می کند. معرفی این تست سبب شد تا تقریباً تمام خودروسازان ناچار به اعمال تغییراتی در خودرو ها و یا طراحی مجدد آنها شوند.
تست مقاومت سقف خودرو – این تست، استحکام سقف خودرو را مورد ارزیابی قرار می دهد تا در صورت واژگون شدن، محافظت مناسبی از سرنشینان به عمل آید. زمانی که این تست توسط موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه های آمریکا معرفی شد، از میان ۱۲ شاسی بلند کوچک که اولین شرکت کنندگان این تست بودند، فقط ۴ خودرو نتیجه خوبی بدست آوردند. بد نیست بدانید فولکس واگن تیگوان مستحکم ترین سقف و کیا اسپورتیج ضعیف ترین سقف را داشته است.
اگر صحبت های اِشتاین گرابِر در خصوص ایمنی خودرو های برند وِی صحت داشته باشد، سخنان او بسیار شفاف تر و قابل اعتماد تر از دیگر خودرو سازان چینی به نظر می رسد که همیشه مدعی هستند “تا دو سال دیگر شما را در آمریکا خواهیم دید”.
خودروسازان چینی انتظار ندارند خودرو هایی که تولید می کنند در برخی تست های ایمنی سخت گیرانه شرکت کنند، بنابر این برای مهندسی خودرو ها در زمینه ایمنی بیش از حد لازم سرمایه گذاری نمی کنند. اما اگر خودرو های برند وِی واقعاً بتوانند برخی از تست های سخت گیرانه ایمنی در ایالات متحده را با موفقیت پشت سر بگذارند، می توان امیدوار بود که در آینده نزدیک شاهد آغاز فروش خودرو های این برند لوکس چینی در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی باشیم.همانطور که می دانید، خودرو های چینی در زمینه ایمنی سابقه بسیار ضعیفی دارند. مسلماً مدیر عامل اجرایی برند وِی نیز از این موضوع آگاهی دارد و به همین دلیل اهمیت ویژه ای به تاریخچه خودرو های این برند چینی در زمینه ایمنی می دهد. اِشتاین گرابِر در این زمینه می گوید: “ما کارمان را با یک اشتباه آغاز نخواهیم کرد”.البته ظاهر زیبای یک خودرو در نمایشگاه و ادعاهای سازنده با واقعیت تفاوت زیادی خواهد داشت و تا این خودرو ها را در عمل تست نکنیم، حقیقت امر مشخص نخواهد شد.
منبع دنده۶

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.