مدل قرارداد با فرانسوی‌ها سرلوحه همکاری با چینی‌ها

مونتاژکاران خودرو تخلف می کنند؟
چینی‌ها از این رویکرد استقبال کرده‌اند و می‌گویند سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در ایران در قالب راه‌اندازی شرکت‌های ایرانی-چینی مطلوب آن‌ها نیز هست.
عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
یکی از مهم‌ترین خبرهایی که در هفته‌های اخیر در مورد یکی از دو غول خودروسازی کشور شنیده شده، گشودن فصلی جدید در همکاری سایپا و چانگان است. بنا به‌گفته مدیرعامل سایپا که این روزها سخن از تغییر او به میان آمده، این شرکت درصدد پیاده‌سازی و اجرای الگویی مشابه مدل همکاری خود با سیتروئن در مورد همکاری با چانگان است.
گستردگی بازار ایران و فضای ایجادشده در پسابرجام، زمینه خوبی را برای حضور خودروسازان خارجی در صنعت خودروی ایران و مشارکت آن‌ها در سرمایه‌گذاری و تولید فراهم آورده است.
تعدد تقاضاها برای سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان ایرانی به حدی است که نوعی رقابت را میان متقاضیان شکل داده و در چنین شرایطی پیشنهاد تشکیل جوینت‌ونچرها و تأسیس شرکت‌های سهامی با استقبال آنان روبه‌رو می‌شود. مواردی مانند «سایپادیزل-ولووتراکس» هم بوده که پیشنهاد راه‌اندازی یک شرکت با سهم برابر از سوی طرف خارجی ارائه شده است. نتیجه این رویکرد، راه‌اندازی شرکت‌هایی مانند «ایکاپ» (ایران‌خودرو-پژو)، «سایپا-سیتروئن»، «رنو-ایدرو» و… است.
این الگو به مذاق چینی‌ها نیز که در اندیشه حضور مستدام و روزافزون در بازار خودروی ایران هستند خوش آمده است و برخی برندهای چینی را نیز بر آن داشته که در فصل جدید همکاری خود با دو قطب اصلی خودروسازی ایران الگوی تأسیس شرکت سهامی را برگزینند.
بدیهی است این الگو درصورت توفیق از سوی خودروسازان بخش خصوصی که همکاری گسترده‌تری با خودروسازان چینی دارند نیز آزموده خواهد شد. نخستین شرکتی که برای این کار پیش‌قدم شده است، چانگان است و سایپا نیز می‌خواهد همان مدل همکاری را که با سیتروئن در «سایپاکاشان» پیش گرفت، با چانگان در «ایران‌کاوه» داشته باشد. شنیده‌ها حاکی از مونتاژ و در ادامه تولید محصولات متنوعی از چانگان در این کارخانه است.
محصولاتی که بسیاری از آن‌ها دارای پلت‌فرم و قطعات اصلی مشترک هستند که داخلی‌سازی آن‌ها را با توجه به تیراژ ۲۰۰هزار دستگاهی هدف‌گذاری‌شده مقرون‌به‌صرفه‌ می‌کند.
درحال‌حاضر ۴۰درصد از بازار خودروی ایران در اختیار سایپاست که نزدیک به ۷۰۰هزار دستگاه در سال تولید دارد. بنابراعلام رسمی این گروه، سایپا با کمپانی برلیانس چین هم برای تشکیل شرکت مشترک مذاکره کرده است.
چینی‌ها نیز از این رویکرد استقبال کرده‌اند و می‌گویند سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در ایران در قالب راه‌اندازی شرکت‌های ایرانی-چینی مطلوب آن‌ها نیز هست. مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این خصوص، علاوه بر سرمایه‌گذاری خارجی، موضوع داخلی‌سازی حداکثری، صادرات و از همه مهم‌تر بحث انتقال تکنولوژی است.
اغلب خودروسازان چینی در این خصوص تصریح کرده‌اند برای انتقال فناوری به ایران درخصوص فناوری‌هایی که موفق به بومی‌سازی آن‌ها در چین شده‌اند، مشکلی ندارند اما در مورد فناوری‌هایی که از شرکای خارجی اعم از اروپایی، ژاپنی و آمریکایی خود گرفته‌اند، ناگزیر از جلب موافقت آن‌ها هستند.
از این رو، درخصوص چینی‌ها نیز مانند دیگر خودروسازان خارجی که خواهان سهم بیش‌تر از بازار ایران هستند، باید این سهم‌خواهی را تبدیل به دستاویزی برای انتقال سرمایه، فناوری و تجارب مدیریتی به کشور کرد تا گامی موثر به‌سوی خودروساز شدن با تعاریف جهانی از این صنعت در ایران نیز برداشته شود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.