حمایت از خودروسازان به چه قیمتی؟

داخلی سازی چانگان کمتر از 20% است؟
در سال های نه چندان دور مطرح می شد که قرار است تا با کم کردن تعرفه واردات، حمایت از خودروسازان باقی بماند و از طرفی باعث شود تا آن ها زودتر خود را با بازار جهانی همگام سازند.
اما می بینیم که هر سال اتفاقی مخالف با سیاست های از پیش تعیین شده اتفاق می افتد و خودروسازان کشور هم تمایل ندارند تا با محصولات پیشرفته و به روز، با بازار خودروهای وارداتی رقابت کنند. این روزها بازار خودروهای وارداتی را می توان به عنوان یکی از مهمترین بخش های بازار دانست. زیرا افراد زیادی در شرکت های خودرویی فعال هستند و از طرفی محصولاتی را به بازار می آورند که مجموعشان از تولیدات قوی ترین خودروساز خصوصی هم بیشتر است. با نگاه عمیق تر به آمار واردات خودرو در کشور، شرکت های واردکننده معمولا در رده خودروهای نیمه لوکس بیشتری سهم واردات را دارند و عملا فعالیتی در رده قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان ندارند. همچنین شرکت های خودروساز داخلی هم محصولاتی ندارند تا با خودروهایی چون تلیسمان، کولئوس، ایکس تریل، اوتلندر، تویوتا، لکسوس و… رقابت کنند. لذا هیچگاه بازار وارداتی ها تداخلی را با فروش خودروهای داخلی نداشته از طرفی باعث شده تا شرکت هایی چون سایپا، کرمان موتور و ایران خودرو به فکر عرضه خودروهای روز دنیا به صورت مونتاژ داخل باشند. این روزها برخی می گویند که احتمالا تعرفه خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی دو برابر می شود و این اتفاق به اسم حمایت از تولید داخل رقم می خورد. حال سوال اینجاست که کدام خودروساز دولتی توانسته تا محصولی به روز در این چند وقته تولید کند که بازار وارداتی ها آن ها را اذیت کرده باشد؟ همچنین با افزایش تعرفه واردات خودروها چه حمایتی از خودروساز داخلی می شود به جر اینکه مطمئن است انحصار بیشتری ایجاد می شود و لازم نیست به این زودی ها پیشرفت واقعی را داشته باشد؟
تعرفه واردات جدید خودرو با افزایش جزئی می تواند بازار بیش از ۵۰ هزار خودرو وارداتی را به هم بریزد و باعث شود تا خودروها محدوده ۲۰۰ میلیون تومان، به رده ۳۰۰ میلیون تومان کوچ کنند. در این میان تنها فعالیت شرکت های واردکننده رسمی سخت می شود و از طرفی بیش از ۵۰ هزار مشتری خریدار خودروهای وارداتی به مشکل بر می خورند. شاید بهتر باشد به تغییرات تعرفه در سال های گذشته مراجعه کنیم و ببینیم که با افزایش تعرفه و قیمت خودروهای وارداتی، بهانه ای برای افزایش قیمت خودروهای تولید داخل پدید آمده و همیشه خودروسازان دولتی درخواست افزایش قیمت را بعد از تصویب افزایش تعرفه واردات خودرو داشته اند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.