همکاری ناسا و اوبر برای ساخت تاکسی های پرنده

همکاری ناسا و اوبر برای ساخت تاکسی های پرنده
شرکت حمل‌و‌نقل اوبر برای ایجاد سیستم مدیریت ترافیک هوایی و پیش‌بردن طرح ابتکاری تاکسی‌های پرنده‌اش، با ناسا همکاری می‌کند.
به گزارش همشهری ، خبر این همکاری را جف هولدن مسئول ارشد محصولات اوبر در نشست وب در لیزبون پرتغال اعلام کرد. طرح اولیه این برنامه در ماه آوریل منتشر شد.
هولدن می‌گوید این تاکسی‌های چهار‌سرنشینه پرنده که اوبر‌ایر نام دارند، به این زودی‌ها به پرواز درنخواهند آمد اما برنامه‌هایی برای اجرای پروازهای آزمایشی در لس‌آنجلس تا سه سال دیگر در دست اجرا هستند. این شرکت پیش از این هم گفته بود چنین طرحی را در دوبی و دالاس هم به آزمایش خواهد گذاشت.
اوبر با ناسا برای طراحی نرم‌افزاری برای مدیریت مسیرهای تاکسی‌های پرنده همکاری خواهد کرد. کارشناسان در باره اجرایی بودن این طرح ابراز تردید کرده‌اند.
اوبر اپلیکیشنی دارد که به کاربران امکان می‌دهد به جای استفاده از تاکسی از خدمات خودروهای شخصی بهره بگیرند. این شرکت اخیرا در شهرهای مختلف دنیا بر سر مسایل مختلفی درگیری‌های حقوقی داشته است.
با این‌همه اصلی‌ترین مشکل اوبر این است که چگونه می‌توان صدها هزار تاکسی پرنده را در سیستم فعلی کنترل ترافیک هوایی مدیریت کرد. از این رو است که بسیاری از متخصصان از جمله دیوید دان از دانشگاه بیرمنگام معتقدند اجرای چنین طرحی مشکلات فراوانی همراه خواهد داشت.
به گفته دان، چنین پروژه‌ای از نظر فنی عملی و امکان‌پذیر است اما ایجاد فضاهای پروازی کار چندان آسانی نیست. نظارت بر پرواز و بیمه هم از جمله مشکلات این طرح است.
دان این پروژه را با هواپیمابر شرکت هواپیمایی پن‌ام (پان آمریکن) در دهه ۶۰ میلادی مقایسه کرد که وعده داده بود مشتریانش را تا چند سال به ماه می‌برد. او گفته است اوبر، برند خود را با آینده مرتبط می‌کند و شاید چنین طرحی بیشتر بازاریابی باشد تا محصولی واقعی.
اوبر قصد ساخت هواگرد ندارد و تنها از طریق ساخت نرم‌افزاری برای مدیریت شبکه پرواز در این پروژه مشارکت خواهد کرد. برای ساخت تاکسی‌ها این شرکت با شرکت اسلوانیایی Pipistrel که در زمینه هواپیماهای فوق سبک فعال است، و چند شرکت دیگر همکاری خواهد کرد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.