اجرای «معاینه‌فنی ویژه خودرو» از اول آذر ماه

مردودی روزانه حدود ۳۰۰۰ خودرو در مراکز معاینه فنی
اجرایی شدن این مصوبه در راستای جلوگیری از آلودگی هواست تا از ورود خودروهایی که معاینه‌فنی فعلی را دارند، به محدوده طرح‌ترافیک جلوگیری و درواقع با معاینه‌فنی ویژه تست آلایندگی خودروها سختگیرانه‌تر شود.
قرار است از اول آذرماه معاینه‌فنی ویژه خودروها به معاینه‌فنی فعلی اضافه شود. البته این معاینه‌فنی ویژه برای خودروهایی است که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند. به‌گفته مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهرداری تهران متقاضیان طرح‌ترافیک سال آینده ملزم‌به داشتن برگه معاینه‌فنی ویژه خواهند بود.
به گزارش اخبار خودرو ، مسئولان شهری به‌طور مدام در جست‌وجوی راه‌هایی برای کنترل ترافیک شهر هستند. در آخرین نمونه از این تلاش‌ها سال گذشته شورای‌ عالی ترافیک و شورای ترافیک تهران طرحی را به تصویب رساندند تا خودروهایی که وارد محدوده طرح‌ترافیک می‌شوند، علاوه‌بر برگه معاینه‌فنی معمولی، به مراکز معاینه‌فنی مراجعه و برگه معاینه‌فنی ویژه دریافت کنند.
اجرایی شدن این مصوبه در راستای جلوگیری از آلودگی هواست تا از ورود خودروهایی که معاینه‌فنی فعلی را دارند، به محدوده طرح‌ترافیک جلوگیری و درواقع با معاینه‌فنی ویژه تست آلایندگی خودروها سختگیرانه‌تر شود.
به‌عبارت‌دیگر این طرح نشانه‌ای از تلاش جدی مسئولان برای حل توامان مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران است که این روزها بیش‌از گذشته به‌هم پیونده خورده‌اند.
سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهرداری تهران با اشاره به این‌که پیشنهاد اولیه این طرح در شورای عالی ترافیک کشور داده شده است، به «دنیای خودرو» گفت: «بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و کارگروه زیربنایی هیات‌دولت، متقاضیان طرح ترافیک سال۹۷ علاوه‌بر داشتن برگه معاینه‌فنی معمولی باید برگه معاینه‌فنی ویژه را هم داشته باشند. ضمن این که هماهنگی لازم در معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران هم انجام شده و پورسیدآقایی هم دستورات لازم را داده
است.»
حسینی‌منش با اشاره به اینکه قرار بود سال گذشته معاینه‌فنی ویژه برای متقاضیان طرح ترافیک الزامی شود اما به‌دلیل نبود بستر لازم اجرایی نشد، توضیح داد: «نکته مهمی که باید بگویم، این است که داشتن برگه معاینه‌فنی ویژه برای اخذ طرح‌ترافیک سال۹۷ ارتباطی به شورای‌شهر ندارد و این موضوع مصوبه شورای عالی ترافیک و ابلاغیه دولت است و الزامی برای گرفتن مصوبه از شورای شهر نیست. ضمن این‌که قبلا شورای شهر مصوبه داشتن برگه معاینه‌فنی برای اخذ طرح‌ترافیک را الزامی کرده است.»
حسینی‌منش درباره زمان اجرایی شدن معاینه‌فنی ویژه گفت: «باتوجه به جلساتی که با مسئولان مربوطه در وزارت کشور برگزار شد، قرار است از اول آذرماه سیستم‌های مراکز معاینه‌فنی تهران به مرحله بالاتری ارتقا داده شوند. در‌واقع از این تاریخ به بعد این مراکز می‌توانند دو نوع معاینه‌فنی معمولی و ویژه صادر کنند. بر‌همین‌اساس معاینه‌فنی ویژه در فاز اول برای خودروهایی است که قصد ورود و تردد در محدوده طرح‌ترافیک را دارند و این امر شامل خودورهایی که متقاضی آرم طرح‌ترافیک سال۹۷ هستند، می‌شود. همچنین تمام بسترهای لازم برای اجرایی شدن معاینه‌فنی ویژه تهران فراهم شده است.»
معاینه‌فنی ویژه چیست؟
درحال‌حاضر در تست معاینه‌فنی معمولی دور موتور خودرو آرام چک می‌شود اما در معاینه‌فنی ویژه تست دور موتور در دو مرحله آرام و ویژه بررسی می‌شود. بدین‌معنی که در معاینه‌فنی ویژه دور موتور ۲۵۰۰آرپی‌ام با تست آلایندگی چک می‌شود و در این تست خودروها باید کاتالیست فعال داشته باشند و در حوزه شمع و احتراق نیز خودرو باید سالم باشد.
آن‌گونه که حسینی‌منش گفته است حدود ۵۰درصد خودروها در اجرای طرح معاینه ‌فنی ویژه مردود می‌شوند. براساس مطالعات اولیه پیش‌بینی ‌شده است ۳۰درصد خودروها در دور موتور آرام به‌واسطه آلایندگی و در دور موتور بالا هم ۲۰درصد خودروها در این تست مردود شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.