بورگوارد محکوم به شکست می شود؟

تولید سه خودرو در گروه بهمن قطعی شد
بورگوارد به عنوان یکی از اصیل ترین خودروسازان آلمانی شناخته می شود که حال به بازار ایران آمده و به تازگی دو محصول آن در برج میلاد تهران رونمایی شده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

این برند در روزهای اول فعالیت خود توانست تا فروش به نسبت خوبی را خودروهای جدید خود داشته باشد، اما بحران اقتصادی اواسط قرن بیستم باعث شد تا این برند اعلام ورشکستی کند و بیش از ۵۰ سال خبری از آن نباشد. اما با گذشت زمان و پا گرفتن صنعت خودروسازی چین، فوتون به عنوان ناجی برند اصیل آلمانی بورگوارد شناخته شد و با در اختیار گرفتن مالکیت این برند توانست تا سبک جدید فعالیت خود را با نشانی آلمانی آغاز کند. بورگوارد در حال حاضر در زیر سایه فوتون چین فعالیت خود را انجام می دهد و بسیار سعی دارد تا سابقه و سرنوشت این روزهای خود را به سبک ام جی معرفی کند. اما برند ام جی در انگلستان با مالکیت چینی، فعالیت خود را ادامه داد و همچنان برنامه تولید را پیش می برد. اما بورگوارد مدت هاست که بازار آلمان عقب مانده و تنها به صورت تئوری برنامه عرضه محصول در بازار اروپا را دارد. با اینکه در اطلاع رسانی های رسمی کمپانی بورگوارد، آنچنان تمایلی در خصوص بردن نام چین دیده نمی شود، ولی در واقعیت، این چینی ها هستند که قامت این پیرمرد آلمانی را راست نگه داشته اند. نحوه معرفی محصولات بورگوارد تا به امروز به سبکی بوده که بسیاری را به یاد خودروهای کراس اوور فولکس واگن می اندازد و همیشه فکر می شود که رگ و ریشه فولکس واگن و آئودی در این خودرو دیده می شود. ولی این زیرکی بورگوارد و چینی ها را می رساند. واقعیت آن است که پلتفرم و پیشرانه فنی و بحث تکنیکال دو کراس اوور BX5 و BX7 هیچ ربطی به سایر خودروهای آلمانی ندارد و در اصل پلتفرم خودرویی چون BX7 از روی بایک سنوا X65 برداشته شده است. موتورهای دو لیتری توربو بورگوارد هم ارتباطی به صنعت خودرو آلمان ندارد و تنها مالکان چینی با استفاده از تشابهات اسمی در معرفی استفاده می کنند. این پیشرانه نتیجه همکاری میتسوبیشی و فوتون است و بدیهی است که در آن مهندسی آلمانی دیده نمی شود.
با اینکه بسیاری از کارکنان بورگوارد ایران و منطقه خاورمیانه به اصالت این برند اعتماد دارند، ولی هیچگاه به این نکته اشاره نمی شود که اصلا بورگوارد چینی ها خط تولیدی در آلمان ندارد و هنوز مالکان این برند در حال محاسبات اقتصادی برای بازار سنجی در آلمان هستند و شاید در آینده خط تولید دو محصول بورگوارد در آلمان هم افتتاح شود.
اما باید اشاره کرد که کمپانی فوتون با خرید امتیار نام بورگوارد همیشه سعی داشته تا محصولی با کیفیت و در شان بازار آلمان را معرفی کند و در بسیاری از بررسی های جهانی این مسئله اثبات شده است. ولی آمار فروش بورگوارد در بازار چین نشان می دهد که این خودرو دو رگه، جایگاه نام مناسبی در بحث فروش دارد و استقبال از آن به مراتب کمتر از سایر خودروهای هم رده آلمانی، چینی، ژاپنی و کره ای بوده است. برای همین در یک سال گذشته مدیران چینی- آلمانی بورگوارد بازار خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس را هدف گرفته اند و می خواهند با بازاریابی در این مناطق برای یک برند اصیل چینی، مانع از ضرر اقتصادی مالک چینی شوند. جالب است بدانید پیش از اینکه کیان موتور وارنا به عنوان نماینده بورگوارد در ایران شناخته شود، مدیران این برند چینی- آلمانی با شرکت هایی چون رامک خودرو، گروه بهمن و… در حال مذاکره بودند و با عدم توافق با چند شرکت ایرانی، به سراغ بحث واردات با شرکت کیان موتور وارنا رفتند.
به گفته برخی کارشناسان صنعت خودرو که سال های گذشته با مدیران بورگوارد در چین مذاکره داشته اند، نمی توان در کنار کیفیت و مشخصات فنی خوب محصولات بورگوارد، اصالت و سبک کار چینی ها را در BX5 و BX7 منکر شد و بسیاری از شرکت ها به خاطر قیمت تمام شده بالای خودروهای بورگوارد به سراغ عرضه آن در ایران نرفته اند.
پیش از این از گوشه و کنار شنیده می شد که کیان موتور وارنا قصد دارد تا دو محصول بورگوارد را با قیمتی حدود ۱۳۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه کند. حال خبرها حاکی از آن است که BX7 و BX5 قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را در بازار ایران دارند.
در اینجا سوالی مطرح می شود که تا چند وقت دیگر فولکس واگن تیگوان به بازار ایران می آید و برخی منابع خبری قیمتی حدود ۲۴۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان را برای این خودرو اعلام می کنند. از طرفی خودروهایی چون تویوتا راو۴، نیسان ایکس تریل، رنو کولئوس، سانگ یانگ رکستون جدید، میتسوبیشی اوتلندر بنزینی و هیبرید، بی وای دی تانگ و… تا چند ماه دیگر رقابت سخت و پیچیده ای را در بازار ایران تجربه می کنند. حال چه طور ممکن است که خودروهای بورگوارد با قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، معرفی خوبی را برای نشان چینی- آلمانی خود داشته باشند؟ یکی از نکات قابل تامل این است که مدیران کیان موتور وارنا سابقه چندانی در بحث بازار خودرو ندارند و چگونه شده که به نتیجه رسیده اند تا برندی نا شناخته را با محصولات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان به بازار کشور معرفی کنند؟

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.