تولید اتوبوس‌های گازسوز اسکانیا هم‌زمان با اروپا در ایران

تولید اتوبوس‌های گازسوز اسکانیا هم‌زمان با اروپا در ایران
۱۰۰ میلیون یورو از خط اعتباری توافق‌شده با اسکانیای سوئد را به‌سمت اتوبوس‌های شهری هدایت کردیم
به گزارش اخبار خودرو ، هفتمین همایش بین‌المللی انجمن خودرو‌های گازسوز آسیا- اقیانوسیه (آنگوا) در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.
همایش بین‌المللی آنگوا را به‌طور مشترک توسط چهار نهاد اتحادیه گاز طبیعی فشرده‌شده (سی‌ان‌جی) ایران، اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات سی‌ان‌جی ایران، اتحادیه سوخت‌های جایگزین و انجمن سوخت‌های جایگزین برگزار می‌کنند.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی نفت ایران، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و برخی نهادهای مسئول و حامیان این رویداد هستند.
آنگوا ۲۰۱۷ شامل یک کنفرانس و نمایشگاه خودروهای گازسوز و کاربرد فناوری سوخت‌های جایگزین خواهد بود. آنگوا دارای ۶۵ عضو از ۱۸کشور دنیاست و چین، کره‌جنوبی، مالزی، تایلند، فیلیپین و هند کشورهای برگزارکننده این همایش در سال‌های گذشته بوده‌اند.
امسال ایران برای نخستین بار میزبان این همایش دوسالانه است. در نمایشگاه جانبی که در کنار این همایش برپاست، شرکت عقاب‌افشان نیز حضور دارد و به‌معرفی اتوبوس گازسوز اسکانیا پرداخته است.
به‌گفته بهروز مرادی، مدیرعامل عقاب‌افشان اتوبوس سی‌ان‌جی اسکانیا راه‌حلی برای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرهاست و باید آن را به‌عنوان رسالتی به‌منظور تغییر ذائقه مردم در نظر گرفت.
مزیت اتوبوس گازسوز جدید عقاب‌افشان نسبت‌به سایر اتوبوس‌های گازسوزی که تا امروز به بازار عرضه شده است، چیست؟
اتوبوس‌های گازسوز دو مشکل اساسی دارند؛ گشتاور پایین و حجم کم موتور. اما موتور جدید پایه گازسوز اسکانیا از استاندارد یورو۶ بهره می‌برد، گشتاور بالایی تولید می‌کند و از حجم موتور ۹لیتر برخوردار است.
بر اساس الزامات فنی شورای عالی ترافیک برای اتوبوس‌های گازسوز، موتور باید بین ۹تا ۱۲لیتر حجم داشته باشد. این مشخصات براساس مطالعه متخصصان این حوزه در ایران تدوین شده و بر این اساس موتورهای کم‌حجم در اقلیم و شرایط عملیاتی در ایران، مناسب تشخیص داده نشده‌اند.
به‌رغم اینکه در کشور اتوبوس گازسوز تجربه موفقی قلمداد نمی‌شود اما معتقدیم اتوبوس جدید پارسین با شاسی و موتور اسکانیا می‌تواند استاندارد کاملا جدید و بالایی را در این حوزه در کشور ایجاد کند و مسلما تجربه‌ کاملا متفاوتی نسبت به قبل خواهد بود.
طراحی، ساخت و اجرای اتاق این اتوبوس‌ و سایر محصولات توسط مرکز تحقیق و توسعه عقاب‌افشان و بر اساس الزامات استانداردی ایران و اروپا انجام شده است. شرکت عقاب‌افشان از معدود شرکت‌هایی است که دانش طراحی اتاق انواع اتوبوس را در مجموعه خود ایجاد کرده است.
با در نظر گرفتن این توانایی روی شاسی‌ جدید اسکانیا، این اتاق طراحی و ساخته شده است. اتوبوس پارسین درواقع هم با موتور دیزل و هم گازسوز قابل عرضه است.
عرضه اتوبوس پارسین با موتور یورو۴ به‌همراه فیلتر DPF نیز سال گذشته آغاز شد و امسال برنامه تولید انبوه آن آغاز شده است. عرضه اتوبوس پارسین دیزل و گازسوز در راستای سیاست شرکت عقاب و اسکانیا برای ارائه پاک‌ترین اتوبوس در ایران است و معتقدیم این محصول بهترین گزینه برای چالش آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور است.
اتوبوس گازسوز اسکانیا به جز ایران در چه کشورهای دیگری به فروش رفته است؟
موتور جدید پایه گازسوز اسکانیا مناسب تمام اقلیم‌های آب‌و‌هوایی طراحی شده و در حال حاضر در نقاط مختلف جهان در حال استفاده است. در کشور کلمبیا که ارتفاع آن از سطح دریا بیش‌از ۲۰۰۰ متر است تا کشور اندونزی که شرایط آب‌و‌هوایی متفاوتی دارد و سایر کشورها.
نکته جالب این است که در کشور کلمبیا و اندونزی این موتور روی اتوبوس‌های مفصل‌دار ۱۸متری نصب شده که نشان‌دهنده قدرت و کارایی بسیار بالای این موتور است.
از طرفی این موتور دارای استاندارد یورو۶ اتحادیه اروپاست که به معنی این است که حداقل گازهای آلاینده از اگزوز اتوبوس خارج می‌شود.فلسفه حضور شما در این نمایشگاه، معرفی اتوبوس گازسوز جدید شرکت است؟
در این نمایشگاه دو بحث گسترده در نظر داریم، عقاب‌افشان محصول جدیدی را بر پایه‌ موتور گازسوز معرفی کرده است. مسئولان نیز در حوزه حمل‌ونقل شهری قصد دارند از سوخت پاک استفاده کنند.
با توجه به آن‌که بحث حمل‌ونقل عمومی یک دغدغه و مطالبه عمومی است، طبق‌ گفته‌ها نفر اول دنیا در حوزه منابع گاز طبیعی هستیم و از سوی دیگر آلودگی‌ در کلان شهرها سلامت همه مردم را تهدید می‌کند، احساس کردیم می‌توان با تولید و عرضه یک اتوبوس شهری گازسوز، گام مهمی در معرفی راهکاری مناسب برای شرکت‌های اتوبوسرانی، مصرف‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان برداریم.
امیدواریم مسئولان کشور به توانمندی‌های شرکت‌های تولید‌کننده مثل عقاب ایمان و اعتقاد داشته باشند و به سمت واردات اتوبوس‌های بی‌کیفیت از سایر کشورها سوق پیدا نکنند.
رسالت دیگر ما در این نمایشگاه این است که محصول جدید عقاب را به‌عنوان یک مطالبه مردمی در زمینه حمل‌ونقل عمومی به نمایش بگذاریم. اهمیتی ندارد خرید از کدام شرکت انجام می‌شود اما می‌توان ذائقه مردم را تغییر داد.
اگر گاز را به‌عنوان سوخت در نظر بگیریم، از آنجاکه هم ارزان‌قیمت است و هم آلودگی ندارد، می‌تواند برای همه مناسب باشد. همچنین دسترسی به گاز زیاد است، درحالی‌که سوخت‌ دیزل یورو۴ در تمام شهرها در دسترس نیست.
عرضه این محصول بر اساس استراتژی شرکت برای معرفی پاک‌ترین اتوبوس‌ها در ایران برای رفع مشکل آلودگی هواست و مکمل اتوبوس‌های دیزل یورو۴ بهمراه فیلتر DPF بوده که آن هم دارای مکانیزم فیلتر ذرات معلق تا میزان ۹۹درصد است.
آیا عقاب‌افشان توانسته‌ است خود را با استانداردهای جدید تطبیق دهد؟
عقاب‌افشان سال گذشته روی استاندارد کارهای مهمی انجام داد و مهم‌ترین بحث شرکت به رعایت تمامی استانداردهای اتحادیه اروپایی برمی‌گردد. ما در شرکت عقاب‌افشان استاندارد را به‌عنوان کف در نظر می‌گیریم.
درواقع خود را به چارچوب الزامات قوانین داخلی محدود نکرده‌ایم و کف این قوانین را کنار گذاشته‌ایم و محصول ما فراتر از استانداردهای داخلی است. عقاب‌افشان از سال ۹۶ تمام استانداردهای ۲۲ گانه اجباری جدید را که خودروسازان موظف هستند تا دی‌ماه سال ۹۷ اجرا کنند، روی محصولات خود در نظر گرفته است.
در‌نظر داریم ۶ماه زودتر از موعد، این استانداردها را روی محصولاتمان اجرایی کنیم. این استانداردها را می‌توان در مقایسه محصولات جدید با نمونه‌های قدیمی‌تر عقاب‌افشان یا خودروهای دیگر تولیدکنندگان مشاهده کرد. حتی اگر کسی تخصص کمی در این حوزه داشته باشد، می‌تواند این تفاوت را به وضوح ببیند.
با توجه به آن‌که در زمان تحریم‌ها اسکانیا، ایران را ترک نکرد، در پسابرجام زودتر از سایر رقبا به شکوفایی رسیدید و به نظر می‌رسد زمینه برای شما آماده‌تر بوده است.
ریسک بزرگی که عقاب‌افشان پذیرفت و دیگران انجام ندادند، این بود که عوامل و سرمایه انسانی خود را از دست نداد. هزینه‌ بسیاری را به خود تحمیل و دانش و افراد ارزشمند خود را حفظ کرد. اگر این منابع انسانی را از دست می‌دادیم، برای احیای مجدد، زمان زیادی لازم داشتیم.
اگر سرعت عقاب بعد از پسابرجام بالا بود، به‌دلیل حفظ زیرساخت‌ها در زمان تحریم‌ها بود. علاوه‌بر آن عقاب‌افشان به‌روز شد و در این دوران متوقف نماند و به حفظ محصولات قدیمی بسنده نکرد.
این موضوع را می‌توان به‌عنوان یک تجربه کاملا موفق در مدیریت بخش خصوصی و در راستای فرمایشات مقام‌معظم رهبری مبنی‌بر اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال با نگاه درون‌زا و برون‌زا گام برداشت.
برخلاف دیگر خودروسازان در زمان تحریم‌ها به سمت شراکت با چینی‌ها نرفتید.
این همان مقاومتی است که در دوران تحریم‌ها داشتیم و البته تاوان آن را هم پرداخت کرده‌ایم. سهامداران، هزینه این مقاومت را پرداختند. در این سال‌ها شرکت‌های چینی بسیاری به دنبال همکاری با عقاب‌افشان بودند اما استاندارد‌ها، دانش و طرز تفکر عقاب‌افشان به دلیل سابقه همکاری با اروپایی‌ها با چینی‌ها هم‌خوانی نداشت.
شرکت‌هایی هم که به سمت چینی‌ها رفتند، ضرر‌هایی را متحمل‌ شدند و بعد از تحریم‌ها هم باید هزینه‌هایی را پرداخت‌ کنند تا بتوانند از همکاری با آن‌ها دست بکشند و موجبات سردرگمی مشتریان و مصرف کنندگان را در پی داشته است.
مزیت خودروسازان چینی، خطوط اعتباری و فاینانس‌هایی است که با خود می‌آورند. آیا اسکانیا هم در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد؟
با شهرداری‌ها و سازمان‌هایی که مشکلات مالی داشته‌اند، کنار آمده‌ایم و شرایط را برای خرید آن‌ها فراهم کرده‌ایم. فاینانس یک پروژه و روش علمی زمان‌بر است.
در این مسیر خریدار، فروشنده، بانک و تضمین‌کننده آن باید مشخص باشد. همیشه در ایران به‌دلیل مشکلاتی که داریم، یکی از این عوامل کم هستند. در زمینه فاینانس با اسکانیا مذاکراتی داشته‌ایم، دو ماه پیش خط اعتباری ۵۰۰‌میلیون یورو را به ایران اختصاص دادند و توانستیم حدود ۱۰۰ میلیون یورو به سمت اتوبوس‌های شهری بیاوریم.
در‌حال‌حاضر هم وزارت کشور و هم شهرداری می‌توانند از این فاینانس استفاده کنند در حالی که ما توان ارائه فاینانس برای محصول تولید داخل داریم، صحبت از خرید اتوبوس‌های مانند ایکاروس می‌شود.
این‌ها مسائلی هستند که به تولید داخل صدمه می‌زنند. همچنین این سوال اساسی وجود دارد شرکتی مانند ایکاروس چه جایگاهی در بازار اروپا و دنیا دارد.
آیا اسکانیا در زمینه اتوبوس‌های برقی و هیبرید هم فعال است؟ عقاب‌افشان هم برنامه‌ای برای تولید این اتوبوس‌ها دارد؟
اسکانیا در نمایشگاه بلژیک، اتوبوس‌های برقی خود را به نمایش گذاشته بود و در حال انجام تست‌های مربوطه است. در این نمایشگاه در مورد خرید و تولید این اتوبوس‌ها صحبت‌هایی انجام شد و مدیران اسکانیا نیز استقبال کردند. این اتوبوس‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون نیاز به شبکه برق هستند و در ایستگاه‌ها شارژ می‌شوند.
آیا پیشنهاد چنین اتوبوس‌هایی را با سازمان‌های داخلی مطرح کرده‌اید؟
اسکانیا در واقع خودروسازی با بیش‌از ۱۲۵ سال سابقه فعالیت است و دانش مورد نیاز در این زمینه را دارد. بنابراین اسکانیا می‌تواند محصول مورد نظر ما را ارائه کند.
اما سوال اینجاست محصول جدید و به‌روز این خودروسازی در کشور ما کاربرد دارد یا خیر؟ به دلیل مشکلاتی که در کشور وجود داشته، منابع درآمدی کاهش پیدا کرده است و امکان خرید اتوبوس‌ دیزل را هم نداریم. حرف‌های خوبی زده می‌شود اما باید پله‌پله پیش رفت.
اتوبوس‌های برقی به دو دلیل امکان استفاده در ایران را ندارند، اول آن‌که قیمت آن‌ها بالاست و دوم آن‌که نیازمند زیرساخت‌هایی هستند که در ایران وجود ندارند.
در صورت ورود این اتوبوس‌ها مشخص نیست وضعیت جایگاه‌های شارژ آن‌ها به چه صورت می‌شود یا هزینه‌ شارژ آن‌ها توسط چه کسی پرداخت خواهد شد.
هنوز نتوانسته‌ایم از تکنولوژی روز دیزل استفاده کنیم و به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده گاز، از اتوبوس‌های گازسوز در کشور بهره ببریم، چطور می‌توانیم اتوبوس‌های برقی را وارد کشور کنیم؟ همچنین ما به سوی تنوع‌طلبی رفته‌ایم، در‌حالی‌که هنوز ساختارهای اقتصادی و تولیدی ما شکل نگرفته است. اقیانوسی به عمق یک‌سانتی‌متر شده‌ایم؛ در تمام رشته‌ها ورود کرده‌ایم اما به عمق یک‌سانتی‌متر.
آیا هیچ‌یک از شهرها تا امروز در زمینه خرید اتوبوس‌های گازسوز با شما قرارداد بسته‌اند؟
در زمینه اتوبوس‌های گازسوز، شهرداری یکی از کلان‌شهرها اقداماتی انجام داده‌ و با دو شرکت عقاب‌افشان و ایران‌خودرودیزل قراردادهایی را امضا کرده است.
اما به‌دلیل عملکرد سابق اتوبوس‌های گازسوز، شهرداری‌ها تا محصول موردنظر را تست و عملکرد آن را مشاهده نکنند، هیچ قراردادی را امضا نمی‌کنند. با بسیاری از شهرداری‌ها در زمینه اتوبوس دیزلی قرارداد بستیم که شامل ۱۳۵۰ دستگاه اتوبوس می‌شد.
برخی شهرداری‌ها اتوبوس‌ها را تحویل گرفتند و برخی دیگر به‌دلیل کمبود از سوی شهرداری‌ها تحویل نشده‌اند. حدود ۱۰۰دستگاه از آن‌ها به اصفهان تحویل می‌شود و بیش از ۲۳۰ دستگاه از آن‌ها نیز تا پایان سال به مشهد تحویل خواهد شد.
بیش از ۱۰۰ دستگاه هم از طریق وزارت کشور و اتحادیه اتوبوس‌رانی به سایر شهرداری‌ها ازجمله اراک، اهواز، ماهشهر و آبادان تحویل خواهد شد. در کل شهرهایی را شامل می‌شود که محصولات هر تولیدکننده‌ای نمی‌تواند در آن شهرها کار کند.
در زمینه صادرات اتاق‌ اتوبوس‌های اسکانیا در چه مرحله‌ای هستید؟
پیش‌از این به کشور عراق صادرات اتاق اسکانیا را انجام می‌دادیم و به‌تازگی هم کشور اوکراین به فهرست کشورهای هدف عقاب‌افشان اضافه شده است. کشورهای دیگری هم هستند که بعد از اجرا، نتیجه نهایی را اعلام خواهیم کرد.
آیا با بسته شدن سایت ثبت سفارش، وضعیت بازار برای تولیدکنندگان داخلی مناسب‌تر شده است؟
ثبت سفارش در حال حاضر به‌طور کلی چه در بخش خودروهای سواری و چه در بخش خودروهای کاروتجاری بسته شده است. هرچند واردات قطعات به‌صورت CKD انجام می‌شود و ثبت‌سفارش برای واردکنندگان CBU بسته شده است و این موضوع می‌تواند به نفع ما باشد اما به‌دنبال چنین اتفاقاتی نیستیم.
معتقدیم اگر در بازار رقیب نداشته باشیم، قوی نخواهیم شد. رقبا می‌توانند تولیدکنندگان را قوی کنند و ما از وجود رقیب در بازار استقبال می‌کنیم. اتوبوس گازسوز جدید عقاب‌افشان، هم‌زمان روی خط تولید اسکانیا هم تولید می‌شود.
این یک آرزو برای مدیر خودروسازی است. هیچ محصول تولیدی را نمی‌توان در ایران پیدا کرد که شاسی، اتاق و موتور جدیدی داشته باشد و همواره یکی از قدیمی بوده و نمی‌توان ادعا کرد یک محصول به‌روز در کشور تولید شده است. از این رو راحتی، کیفیت و به‌روز بودن در محصولات تولیدی باید مد نظر باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.