تغییر رویکرد تولیدمحور به تفکر تولید همراه تکنولوژی

یک روز در خط تولید بهمن موتور
رقابتی شدن یکی از اصول اساسی برای توسعه در صنعت خودرو است. تا وقتی‌ بین خودروسازان رقابت واقعی وجود نداشته باشد، آنها دلیلی‌بر توسعه کمی و کیفی محصولات خود نمی‌بینند و خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند، مدت‌هاست در کشورهای سازنده از خط تولید خارج شده‌اند
به گزارش اخبار خودرو ، اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر صنعت خودرو در دولت دوزادهم یکشنبه گذشته برگزار شد. در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم، محمد شریعتداری با تاکید بر اینکه برنامه راهبردی صنعت خودرو باید توجه به پتانسیل‌های موجود کشور را موردتاکید قرار دهد، گفت: «‌برنامه یعنی روش رسیدن به اهداف تعیین‌شده در یک زمان‌بندی معین و برنامه راهبردی صنعت خودرو نیز باید مشخص کند بر مبنای ظرفیت‌های موجود می‌خواهیم به چه اهدافی دست یابیم. همچنین این سند باید علاوه‌بر اهتمام به لحاظ کردن پتانسیل‌ها، شرایط موجود خاص کشور را نیز مورد‌توجه قرار دهد.»
وی همچنین با مطرح کردن این موضوع که شرکت‌های خودروسازی در حوزه مالکیت و مالی دارای مشکلات و آسیب‌هایی هستند، تصریح کرد: «موضوع تامین منابع برای فعالیت در سند راهبردی صنعت خودرو باید مورد لحاظ واقع شود و جمع‌بندی گزارش‌های ارائه‌شده با تمام جزئیات برای اتخاذ یک تصمیم مشترک با نظام بانکی کشور موثر است.»
موضوع این نشست و چالش‌های موجود در این صنعت را از زاویه دید یک اقتصاددان، جعفر خیرخواهان بررسی کردیم. محور این گفت‌وگو آنچه بود که در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو مطرح شد، یعنی ارتقای کیفیت و ایمنی، حضور بیشتر بخش خصوصی و درنهایت دست یافتن به اهداف صادراتی صنعت خودرو.
طی قراردادهای خودرویی اخیر تاکید ویژه و الزام‌آوری بر صادرات خودروهای تولید در ایران شده است. برای شروع می‌خواهم بدانم به‌عنوان کسی که کلی و اقتصادی به صنعت نگاه می‌کند، خودروسازی کشور با چه ابزاری می‌تواند به تحول دست یابد؟
وجود سیستم‌های مدیریتی متخصص و تقویت نیروهای انسانی تاثیر بسزایی در ایجاد تحول در خودروسازی خواهند داشت. البته با سرمایه‌گذاری روی نیروهای متخصص می‌توان به ایجاد انگیزش و شکوفایی استعدادهای بالقوه آنها کمک کرد.
ضمن اینکه حاصل این فرایند در صورت رسیدن به بلوغ می‌تواند تولید محصولات صادراتی با مزیت‌های بالای رقابتی باشد. امروز تمام اقتصادهای دنیا به‌سمت گسترش بازارهای صادراتی خود هستند.
صادرات یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار در رشد صنعت خودرو است. به‌نظرم به‌همین دلیل برای دستیابی به چنین مقوله‌ای در قراردادهای جدید، بند الزام‌آوری در این زمینه گنجانده شده است.
توجه به الزام ۳۰درصد صادرات در قراردادهای جدید و اجرایی شدن آن گام مهمی برای ورود به بازارهای جهانی و رقابت با خودروسازان برتر است. هرچند برای افزایش میزان صادرات خودروهای داخلی لازم است بر شناسایی بازارهای هدف تمرکز بیشتری شود و توجه به سلیقه مصرف‌کنندگان در اولویت فعالیت خودروسازان قرار گیرد.
زیرا همچنان برخی خودروهای بی‌کیفیت داخلی در چرخه تولید هستند و اقدام به خروج این خودروها از چرخه تولید خودروسازان یک ضرورت حیاتی است.
در این راه دولت و مجلس به‌عنوان قطب قانون‌گذار و قدرتمند مدیریتی در خودروسازی باید زمینه‌های خروج این خودروها را از چرخه تولید فراهم کرده و خودروسازان را ملزم به ورود تکنولوژی‌های نوین تولید، تزریق سرمایه و آموزش نیروهای انسانی کنند.
خروج خودروهای بی‌کیفیت از چرخه تولید یک اقدام صحیح و هوشمندانه است، چراکه این خودروها توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند و عرضه آنها نشان‌دهنده ضعف در صنعت خودروی ایران است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.