برنامه تولید خودروهای برقی توسط ایران خودرو

برنامه تولید خودروهای برقی توسط ایران خودرو
در قرارداد ۱۰ جانبه ایران خودرو، این شرکت علاوه‌بر تولید خودروهایی با مصرف سوخت گاز، بنزین و گازوئیل، به فکر تولید خودروهای برقی است.
به این آمار باید آلایندگی بالای خودروهای داخل کشورمان را نیز اضافه کنیم که تقریبا ۳ برابر بیشتر از خودروهای اروپایی هوا را آلوده می‌کنند. این آمار نشان از وضعیت نابسامان خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این بین، رویکرد خودروسازان نیز باید متناسب با این معضل بزرگ تغییر کند و به‌سمت تولید موتورهایی با مصرف سوخت کمتر و همچنین پایین بودن میزان آلایندگی پیش بروند.

کاری که ایران‌خودرو با انعقاد قرارداد ۱۰ جانبه بین‌المللی خود، در پی دست‌یابی و ایجاد تغییر در صنعت خودرو و بهبود و کاهش آلایندگی موتورهای خودروها و همچنین ایفای نقش خود در کاهش مصرف سوخت در کشورمان انجام می‌دهد.

با به نتیجه رسیدن این قرارداد بسیار مهم، سالانه میلیاردها تومان پولی را که صرف پرداخت همان ۲ لیتر مصرف سوخت بیشتر ایران از کل کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود، می‌توان در صنایع مختلف، ازجمله صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کرد.

در حال حاضر موتور خودروهای داخلی چیزی بین ۶ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارند. از بین خودروهای وارداتی نیز تعداد کمی مصرف سوخت کمتر از ۴ لیتر دارند. یکی از برنامه‌های اصلی ایران‌خودرو، چه در قرارداد ۱۰جانبه بین‌المللی خود و چه در قراردادهای دیگری که منعقد کرده و یا در ماه‌های آینده منعقد می‌کند، تولید خودروهایی است که ضمن داشتن نیرو محرکه‌ای قدرتمند، مصرف سوخت پایینی داشته باشند و آلایندگی کمتری ایجاد کنند.

ضمن اینکه این شرکت قصد عرضه خودروهایی را دارد که علاوه بر دارا بودن این شرایط، قیمت مناسبی نیز داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف ایران‌خودرو با شرکت معتبر ماهله آلمان، به عنوان یکی از ۱۰ طرف قرارداد این شرکت برای تولید خودروهای مخصوص ایران‌خودرو در زمینه تولید موتور خودرو، قرارداد امضا کرده است.

شرکت ماهله آلمان در این قرارداد بخش طراحی و توسعه موتورهای جدید برای ایران خودرو را به‌عهده دارد. براساس تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده، ماهله ۴موتور جدید برای نصب روی محصولات جدید ایران خودرو طراحی و تولید خواهد کرد. این موتورها در دو حجم ۱٫۲ و ۱٫۵لیتری با سوخت بنزین و گاز خواهند بود.

مشابه موتورهایی که به صورت اختصاصی برای گروه صنعتی ایران خودرو طراحی و تولید خواهد شد، هم‌اکنون توسط ماهله برای خودروسازان بزرگی مانند فورد، ب.ام.و و فولکس واگن ساخته شده است.

می‌توان امیدوار بود تا دو، سه سال آینده و با ورود خودروهای اختصاصی ایران‌خودرو به بازار، صنعت خودروی کشورمان دچار یک دگرگونی و تحول شود، مصرف سوخت بسیار کاهش پیدا کند و سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر با صرفه‌جویی در هزینه‌های بالای مصرف سوخت شکل بگیرد.

در قرارداد ۱۰ جانبه ایران خودرو، این شرکت علاوه‌بر تولید خودروهایی با مصرف سوخت گاز، بنزین و گازوئیل، به فکر تولید خودروهای برقی است. خودروهایی که صنعت جهانی خودرو را به سوی خود می‌کشد و توسعه این خودروها از اولویت‌های اصلی دولت و خودروسازان بزرگ شده است.

رویکرد ایران‌خودرو در ۴ سال گذشته تغییر و توسعه خودروهایش بوده و حالا برای ۴ سال و سال‌های پیش‌رو در فکر تحول در صنعت خودروی ایران است که سالیان سال نتوانسته آن‌طور که باید در عرصه جهانی حضور داشته باشد.

تولید خودروهایی با حجم موتور پایین و مصرف سوخت کم برای صادرات نیز بسیار راحت‌تر است. چرا که کشورها قوانین سخت‌تری را برای ورود خودروهایی با مصرف سوخت بالا در نظر گرفته‌اند.

با ورود این خودروها که از طراحی و تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند خواهند بود، می‌توان امیدوار بود که سالانه هزاران دستگاه خودرو از کشورمان صادر شود که علاوه بر ارزآوری، موجب می‌شود خودروسازان با فراغ بال بیشتری به توسعه محصولات خود بپردازند و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه افزایش پیدا کند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.