احتمال توقف تولید خودروهای بیشتر تا دی‌ماه ۹۷

تاکید وزیر صنعت بر توجه ویژه به صنعت قطعه‌سازی در حوزه خودرو
پیروزبخت : ما تا به حال نام هیچ خودرویی را نبرده‌ایم. چون تولید هر خودرویی که در زمان‌بندی تعیین شده نتواند واجد تمام موارد استاندارد باشد، متوقف می‌شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اخبار خودرو ، مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد ، روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی ایران و مسئولان ومدیران در حوزه‌های مختلف، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

در کنار شعار جهانی استاندارد مبنی بر اینکه «استانداردها شهرها را هوشمند می‌کنند»، امسال یک شعار ملی توسط سازمان استاندارد با مضمون «با استاندارد کالای ایرانی را خاطر جمع خریداری کنید» نیز در نظر گرفته شد.

تولید خودرو مشروط بر تایید سازمان استاندارد
رئیس سازمان ملی استاندارد کشور در حاشیه این برنامه در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به زمان‌بندی مشخص شده در زمینه رعایت ۸۵ مورد استاندارد در تولید خودرو تا سال ۱۳۹۷، گفت: «وقتی در زمینه‌ای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری می‌شود، چه در سازمان ملی استاندارد باشد و چه در شورای سیاستگذاری خودرو، قطعا نظارت و بازرسی‌های مشخصی نیز در مورد اجرای آن برنامه‌ها و سیاست‌ها اعمال می‌شود.»
احتمال توقف تولید خودروهای بیشتر تا دی‌ماه ۹۷
نیره پیروزبخت با تاکید بر اینکه طبق اخبار اعلام شده، رعایت موارد اضافه شده به استاندارد در تولید، توسط خودروسازان در سه مرحله انجام می‌شود، اظهار کرد: «تا اول دی‌ماه سال ۹۷، اگر هر کدام از محصولات خودروسازان، همه ۸۳ استاندارد تعیین شده را پاس نکند، قطعا دیگر اجازه تولید آن را نخواهند داشت.»

وی در ادامه با بیان اینکه باید انگیزه لازم در صنعت خودرو برای رعایت دقیق استانداردهای تعیین شده به وجود بیابد، افزود: «در طول این مدت، سازمان استاندارد حتما بازرسی‌های دوره‌ای و دقیق خواهد داشت و خودروسازان برای تولید محصولات الزاما باید تاییدیه‌های سازمان را براساس این ۸۳ استاندارد، داشته باشند.»

پیروزبخت همچنین با اشاره به اینکه در رسانه‌ها صرفا به توقف تولید دو خودروی پراید و پژو۴۰۵ اشاره می‌شود، در حالی که ممکن است این شرایط شامل حال خودروهای دیگر هم بشود، تاکید کرد: «ما تا به حال نام هیچ خودرویی را نبرده‌ایم. چون تولید هر خودرویی که در زمان‌بندی تعیین شده نتواند واجد تمام موارد استاندارد باشد، متوقف می‌شود. بنابراین ممکن است تعداد این خودروها بیشتر هم بشود.»

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان هنوز یک سال و سه ماه دیگر زمان دارند. در این مدت هم می‌توانند کیفیت قطعات را ارتقا دهند و هم تغییرات لازم و ضروری را اعمال کنند. به این ترتیب شاید بتوان امیدوار بود که در این زمان باقی مانده، کیفیت همه خودروهای تولید داخل ارتقا یابد. اما نام خودروهایی را که به دلیل عدم رعایت استانداردها، تولیدشان قطعا متوقف می‌شود، پس از دی‌ماه ۱۳۹۷ اعلام خواهیم کرد.

احتمال حل مشکل ثبت سفارش
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روز گذشته با حضور در آیین بزرگداشت روز جهانی استاندراد، با بیان اینکه در تولید خودروی کشور، گام‌های مثبتی برای ارتقای کیفیت و استاندارد برداشته شده که هنوز کافی نیست، گفت: «مدتی قبل در جلسه‌ای در ارتباط با خصوصی‌سازی، بر این موضوع تاکید شد که بحث ارتقای ایمنی و استاندارد خودروها امری ضروری است.»

محمد شریعتمداری همچنین با بیان اینکه جایگاه‌های عرضه CNG در گذشته اشکالاتی داشت، اظهار کرد: «سازمان استاندارد، گزارش خوبی در این زمینه به رئیس‌جمهور و معاون اول وی ارائه کرد و در نهایت بحث تعطیل شدن جایگاه‌هایی که از استاندارد و ایمنی کافی برخوردار نیستند، به تصویب رسید.»

به گفته وی ۱۳۰جایگاه CNG اخطار گرفته و بعضی‌ها هم با احتمال تعطیل شدن روبه‌رو هستند.
شریعتمداری در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران در رابطه با احتمال حل مشکل ثبت سفارش در روزهای آینده، تصریح کرد: «تغییرات سایت ثبت سفارش خودرو به هیات دولت ارائه و پس از آن در کمیسیون زیربنایی مطرح شده است و برای باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو باید منتظر طی شدن این مسیر باشیم.»

توسعه یعنی ارتقای کیفیت زندگی مردم
معاون اول رئیس جمهور نیز در سخنان خود در این مراسم، با تاکید بر اینکه وقتی گفته می‌شود استانداردسازی از ارکان اصلی پیشرفت کشور است یعنی هر عاملی در کشور نیاز به استانداردسازی دارد، گفت: «بنابراین لازم است که آگاهی مردم نسبت به حقوقشان درباره استفاده از کالاها و خدمات استاندارد افزایش یابد.»

اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم به‌دنبال توسعه و پیشرفت کشور باشیم اما از کیفیت و استاندارد غفلت کنیم، گفت:«توسعه به معنای ارتقای کیفیت زندگی همه مردم است. پس باید دامنه استاندارد را به همه سطوح تصمیم‌گیری در کشور توسعه دهیم و به‌گونه‌ای فعالیت کنیم که مردم نتایج فعالیت‌های ما را در ارتقای کیفیت زندگی خود مشاهده کنند.»

به گفته وی، برگزاری جلسات گوناگون با موضوع استاندارد در سطوح مختلف کشور بیانگر این است که مسئولان در این زمینه فعال هستند، اما آنچه که برای مردم مهم است، نتیجه حاصل از برگزاری این جلسات است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.