تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار خودروهای وارداتی

ناتمام‌های صنعت خودرو در سال 95
بسته بودن سایت یعنی خریدار باید تاوان آن اقدامات دولت را بدهد و همچنین افزایش دلار را هم تحمل کند. سیاستی که امروز دولت در ممانعت از ورود خودروهای خارجی به‌خرج می‌دهد با هدف افزایش قیمت در این بخش و دستیابی به کاهش تقاضا در بازار وارداتی‌ها صورت می‌گیرد

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اخبار خودرو ، باتوجه‌به تامین بخش عمده‌ای از مواد اولیه تولیدات ایران از خارج کشور، بعضا قیمت تمام شده محصولات و تولیدات ایرانی متاثر از قیمت ارز و چرخش قیمت دلار در بازار است؛ نرخی که امروزه در برگیرنده شایعات مکرری پیرامون تبعات افزایش یک‌باره آن در ایران است.

برخی سخنان پیرامون افزایش قیمت ارز در کشور تا مرز ۵هزار تومان در حالی ادامه دارد که ازنظر برخی کارشناسان این افزایش قیمت تبعات تلخی برای تولیدات و بازار ایران به‌همراه خواهد داشت. اولین ترکش افزایش نرخ ارز باز هم به حوزه واردات است.

خودروهای وارداتی که این روزها با شایعه دستورالعمل جدید واردات و همچنین بسته شدن سایت ثبت سفارش روبه‌رو هستند، باز هم باتوجه‌به این وضع با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.

این موضوع در حالی است که هنوز خبری از باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی نیست و طی آخرین خبرها، علی‌آبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت باز شدن ثبتارش را منوط کرده است به دستورالعمل جدید واردات که توسط هیات وزیران تصویب می‌شود.

افزایش قیمت واردتی‌ها همراه با افزایش نرخ دلار
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره تاثیر افزایش قیمت دلار بر خودروهای وارداتی می‌گوید: «بحث افزایش دلار باید به‌این‌صورت جمع‌بندی شود که طبعا افزایش نرخ دلار به‌صورت مستقیم بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیر خواهد گذاشت و باز هم شاهد افزایش قیمت در حوزه وارداتی خواهیم بود. تا پیش از این در حدود ۴۰درصد افزایش قیمت به دلیل بسته شدن ثبتارش در حوزه خودروهای وارداتی داشتیم ولی هنوز به خاطر افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت وارداتی‌ها نبوده‌ایم. به‌خاطر بسته شدن ثبتارش، محدودیت عرضه، زیان‌های وارده بر واردکنندگان، هزینه‌های نگهداری انبار و گمرک وافزایش تعداد اسقاط، قیمت خودروی وارداتی بالا رفته است و دلار هم افزایش پیدا کرده است و به همین دلایل شاهد افزایش قیمت وارداتی‌ها خواهیم بود.»

دادفر، درباره این که چرا هنوز افزایش قیمت دلار بر بازار وارداتی‌ها تاثیر نگذاشته است، می‌گوید: «بسته بودن سایت یعنی خریدار باید تاوان آن اقدامات دولت را بدهد و همچنین افزایش دلار را هم تحمل کند. این موضوع در صورتی است که رئیس سازمان توسعه و تجارت، باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی را منوط به دستورالعمل هیات وزیران می‌دانند. در صورتی که هیات وزیران، دستور بسته شدن سایت ثبت سفارش را نداده است که منتظر دستور ایشان باشیم. ما به هرحال شکایت را از رئیس سازمان توسعه و تجارت، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل گمرک انجام داده‌ایم تا تخلف مشخص شود.»

اقدامات عجولانه و آشفتگی بازار وارداتی‌ها
همچنین کامران ندری، اقتصاددان درباره تاثیر نرخ ارز بر بازار خودروها به «دنیای خودرو» می‌گوید: «هرچند روند تغییرات قیمتی بر بازار خودروهای داخلی بستگی‌به تدوام سیر صعودی قیمت ارز دارد، باتوجه به افزایش کمی که در نرخ ارز رخ داده نمی‌توان انتظار تغییرات قیمتی را در بازار خودرو داشت. البته در این شرایط شرکت‌ها نباید عجولانه عمل کنند و باید منتظر سیر قیمتی ارز در روزهای آتی بود چراکه این امکان می‌رود که نرخ جدید ایجاد‌شده موقتی باشد. »

او همچنین از تاثیر نرخ ارز بر بازار و قیمت خودروهای وارداتی می‌گوید: « عمده تغییرات صورت گرفته در قیمت وارداتی‌ها ناشی از توقف صورت گرفته در ثبت سفارش خودروهای وارداتی بوده و افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار وارداتی‌ها نگذاشته است.»

ندری، به سیاست دولت در زمینه مشکلات وارداتی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:« سیاستی که امروز دولت در ممانعت از ورود خودروهای خارجی به‌خرج می‌دهد با هدف افزایش قیمت در این بخش و دستیابی به کاهش تقاضا در بازار وارداتی‌ها صورت می‌گیرد تا عاملی برای کاهش خروج ارز از کشور شود. امروز عدم تناسب در بازار عرضه و تقاضا، بیشترین تاثیر را بر بازار خودرو به نسبت نرخ ارز دارد، اتفاقی که با ادامه آن به‌نظر می‌رسد بازار قیمت خودروهای وارداتی‌ها را وارد شرایط خاصی به‌لحاظ قیمتی کند.اگر افزایش نرخ ارز زیر ۵ درصد باقی بماند ، اما روند واردات با موانع موجود همراه باشد ، سیر صعودی قیمت وارداتی‌ها به‌دلیل بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا ادامه خواهد یافت و در این میان تنها دولت مقصر اصلی افزایش قیمت خواهد بود.»

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.