توضیحات رییس ستاد شماره‌گذاری ناجا در ارتباط با شماره‌گذاری نشدن ۹خودرو داخلی

توضیحات رییس ستاد شماره‌گذاری ناجا در ارتباط با شماره‌گذاری نشدن ۹خودرو داخلی
رئیس ستاد شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی در حاشیه همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی در ارتباط با شماره‌گذاری نشدن برخی خودروهای داخلی گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، شماره‌گذاری تمامی خودروهایی که مصرف سوخت استاندارد آن‌ها (یعنی عددی که در کاتالوگ خودرو ثبت‌شده است) بالای ۸.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر باشند منوط به اسقاط یک دستگاه خودرو آلاینده و فرسوده است.
سرهنگ سعید روحی ادامه داد: این مساله در رسانه‌ها به نحوی بازتاب داشت که مردم گمان کردند شماره‌گذاری این خودروها به‌طورکلی متوقف‌شده است، اما اصل ماجرا این است که ما بر اساس مصوبه دولت، به‌تمامی ۴ خودروسازی که سازنده این ۹ خودرو پرمصرف هستند ابلاغ کرده‌ایم که باید در ازای دریافت هر یک پلاک برای این خودروها، یک خودرو آلاینده و فرسوده را اسقاط کنند.به گزارش عصر خودرو، سخنان روحی در حالی است که داستان توقف شماره‌گذاری خودروهای داخلی به مصوب ۲۲ خرداد هیات وزیران بازمی‌گردد، مصوبه‌ای که بر اساس آن خودروسازان داخلی برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت خود مشمول جریمه‌ در صورت تولید خودروهای سواری پرمصرف شدند و از سوی دیگر در مصوبه هیات وزیران برای خودروهای داخلی قید اجرا از ابتدای سال ۹۷ در نظر گرفته‌شده بود، بااین‌وجود رئیس ستاد شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی معتقد است این مصوبه از ۲۰ام شهریورماه لازم‌الاجرا بوده است.
رئیس ستاد شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی در بخش دیگری درباره تخصیص پلاک تاریخی به خودروهای کلاسیک و اینکه باید برای دریافت این پلاک حتماً برگه معاینه فنی داشته باشند نیز گفت: آیین‌نامه‌ای وجود دارد تحت عنوان “آیین‌نامه شناسایی وسایل نقلیه تاریخی و کلکسیونی” که در یک اقدام مشترک توسط پلیس راهور و سازمان میراث فرهنگی تنظیم‌شده است. بر اساس این آیین‌نامه که البته جزئیات آن در سال‌های گذشته تغییرات زیادی کرده است، خودروها بر اساس سن و میزان آلایندگی‌شان مشمول دریافت پلاک تاریخی می‌شوند. درحال‌حاضر این آیین‌نامه لازم‌الاجرا است و این خودروها در برخی از شعب تعویض پلاک شماره‌گذاری می‌شوند.
او بابیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل طرح تعویض پلاک به‌روز کردن اطلاعات محل سکونت مالکین خودروها است اظهار کرد: ما در مقابل مقامات قضایی و امنیتی مسئولیم که در صورت درخواست آن‌ها مبنی بر وقوع حادثه یا گزارش تخلف، اطلاعات مالک را در اختیار این مقامات قرار دهیم بنابراین باید اطلاعاتمان در این حوزه به‌روز باشد. برای ثبت سند خودرو باید سند محل سکونت یا در صورت استیجاری بودن آن، اجاره‌نامه به مرکز ثبت ارائه شود. در خصوص سختگیری‌هایی که شما از آن صحبت می‌کنید باید بگویم که به این قانون فقط کارت بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی اضافه‌شده است که آن‌هم برای تردد هر خودرو لازم و ضروری است.
روحی در پایان نیز با اشاره به اینکه هر خودرو تا ۴ سال پس از تولید به برگه معاینه فنی نیازی ندارد گفت: ما بانک اطلاعاتی داریم که آن را بانام سیمفا یا سامانه یکپارچه معاینه فنی می‌شناسیم، این سامانه اطلاعات دقیق تمام خودروهایی که بیش از ۴ سال است از تولید آن‌ها گذشته را در اختیار ما قرار می‌دهد، از طرفی دوربین‌های کنترلی هم به یک سامانه متصل‌اند که اطلاعات خودروهای دارای معاینه فنی را چک می‌کند، درنتیجه اختلاف این دو سامانه اطلاعات افرادی که خودروشان بیش از ۴ سال عمر دارد و اقدام به دریافت معاینه فنی نکرده‌اند را در اختیار ما قرار می‌دهد. جریمه در نظر گرفته‌شده برای این عبور و مرور بدون معاینه فنی ۵۰ هزار تومان در هرروز است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.