پاییز غیر قابل پیش بینی برای خودروهای وارداتی

پاییز غیر قابل پیش بینی برای خودروهای وارداتی
پیش‌بینی‌ها بر آن است که سایت ثبت سفارش از ابتدای مهرماه با شرایط جدیدی به روی واردکنندگان خودرو گشوده شود، که بسیاری از کارشناسان بر این باورند واردات خودرو به شرط تولید خواهد بود و در پاییز بازار خودرو دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد.
سایت ثبت سفارش خودرو در آخرین روزهای عمر دولت یازدهم از ۱۲ تیرماه سال جاری با بهانه‌های متفاوت و متناقض حتی به روی واردکنندگان رسمی بسته شد و در روزهای اخیر اعلام شد که دستورالعمل جدید واردات خودرو با نظر دولت دوازدهم به اجرا در خواهد آمد و در پی آن سامانه ثبت سفارش خودرو باز می‌شود.
به گزارش خودروکار علی علی‌آبادی-مدیرکل دفتر مقررات صادرات واردات در رابطه با زمان گشایش سایت ثبت سفارش در گفت‌وگو با خودروکار، زمان دقیقی را اعلام نکرده و گفت: من نمی‌توانم از طرف دولت قولی بدهم اما به نظر نمی‌رسد که این زمان خیلی دیر باشد.
در روزهای گذشته اخباری مبنی بر گشایش سایت ثبت سفارش از ابتدای مهرماه اعلام شد که با توجه به گفته‌های علی‌آبادی و برخی گمانه‌زنی‌ها به نظر می‌رسد مهرماه سایت ثبت سفارش به روی واردکنندگان باز خواهد شد.
همچنین در کنار پیش‌بینی در رابطه با زمان گشایش سایت ثبت سفارش خودرو، برخی کارشناسان در زمینه تغییرات احتمالی دستورالعمل واردات نظراتی را ارائه کردند که مهم‌ترین مؤلفه احتمالی واردات خودرو، واردات به شرط تولید در ایران است، حال با این تفاسیر جای سؤال دارد که با گشایش سامانه ثبت سفارش خودرو چه تغییراتی در دستورالعمل واردات این کالا رخ خواهد داد و از سوی دیگر با گشایش سامانه ثبت سفارش خودرو بعد از حدود سه ماه، بازار چه عکس‌العملی خواهد داشت.
در این رابطه علی شکوهی-کارشناس بازاریابی خودرو با بیان اینکه مسئولان می‌توانستند درحالی‌که فرآیند ثبت سفارش و واردات همچون گذشته به کار خود ادامه می‌داد، دستورالعمل واردات را بازبینی می‌کردند و نیازی به ممنوعیت ثبت سفارش نبود، به خبرنگار خودروکار اظهار می‌کند: بازار خودرو در دو ماه اخیر به آشفتگی خاصی دچار شده است و پیش‌بینی می‌شود در دو تا سه ماه آینده اثرات ممنوعیت ثبت سفارش بیش از گذشته نمایان شود.
او می‌افزاید: در حال حاضر تقاضا برای خودروهای وارداتی متمرکز شده و زمانی که سایت ثبت سفارش و واردات خودرو باز شود، بازار از حالت سیستماتیک خود بیش از گذشته خارج خواهد شد.
این کارشناس بازاریابی خودرو یادآور می‌شود: با توجه به اطلاعات به دست آمده به نظر می‌رسد در دستورالعمل واردات خودرو مؤلفه‌های تولیدی در نظر گرفته خواهد شد که میزان و مؤلفه‌های واردات به شرط تولید بسیار مهم است، زیرا برخی از خودروهای وارداتی تعداد قابل‌توجهی ندارند و تولید داخلی این محصولات، توجیه اقتصادی ندارند.
او با اشاره به محقق نشدن پیش‌بینی درآمدهای دولت از طریق مالیات بر واردات خودرو در ماه‌های اخیر، بیان می‌کند: یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیش‌بینی شرایط بازار و میزان واردات خودرو، بودجه دولت است، اما در سال جاری به دلیل عقب‌ماندگی بودجه محقق شده دولت از پیش‌بینی‌ها تا حدودی پیش‌بینی بازار دستخوش تغییر شده و از سوی دیگر دولت با مشکلاتی از این محل مواجه شده است.
شکوهی در انتها تأکید می‌کند: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در ایران آن است که هیچ‌کدام از قوانین به‌صورت مشخص و مدون تهیه نشده و از سوی دیگر قوانین به‌درستی اجرا نمی‌شود و راهی برای تفسیر قوانین وجود دارد.
با بیان شرایط به نظر می‌رسد با باز شدن سامانه ثبت سفارش شرایط جدیدی در واردات خودرو ایجاد خواهد شد و شرایط بازار خودرو در پاییز دچار تغییر خواهد شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.