رسمی برای اسپرت پوش ها

رسمی برای اسپرت پوش ها
کمپانی ب ام و جزو آن دسته برندهایی است که در بازار جهانی فروش تضمین شده‏ای را برای خود ایجاد کرده است و از همان روز اول هم دست و پنجه خوبی با رقبای سرسخت خود نرم کرد. این کمپانی آلمانی با تنوع و کلاس‏بندی‏های متفاوت محصولات خود، هر ساله توجه مشتریان و کارشناسان بسیاری را به خود جلب کرده است. اما اخیرا که مشتاقان این برند، با پرسشی روبه‌رو هستند با این مضمون که: «چرا دیگر ب ام و در مورد خودروهای سدان لوکس صحبتی نمی‏کند؟!». در همین زمان تصاویری بر روی اینترنت قرار گرفت که نشان از خودروی جدید این کمپانی داشت. گمانه‏زنی‏های متفاوتی ایجاد شد. خیلی‏ها گفتند که تیم طراحی قوی عمل نکرده و تغییرات در این تیم، تبعاتی مانند کم‏کاری در طراحی این اتاق را به همراه داشته است. اما هیچکدام از این نقدها از طرف کمپانی تایید یا تکذیب نشد تا اینکه چندی پیش در مراسمی‏، این برند اصیل برای پایان بخشیدن به شایعات دست به پرده‏برداری از نسل جدید خودروی خود یعنی سری ۷ کرد. خودرویی که تا پیش از آن «زشت» خطاب می‏شد و به گفته برخی نسبت به F01 تغییری نداشت. اما زمانی‏که G11 پرده‏برداری شد و به نمایش درآمد، تحسین‏ها آغاز شد. خودرویی که در ظاهر خود چند ویژگی را یدک می‏کشید: اصالت، اسپرت بودن و تجمل.
رسم دیرینه دو کمپانی مرسدس بنز و ب ام و از دیرباز بر رقابتی بوده که تا امروز هم ادامه داشته است، پس شکی نیست که سری ۷ جدید کمپانی ب ام و برای رقابت با مرسدس بنز کلاس اس به میدان آمده است تا نتیجه این رقابت با کمی‏تاخیر معلوم شود. حال در این صفحه به بررسی این خودروی هیجان‏انگیز می‏پردازیم.
زیر کاپوت همیشه خلاقانه
رسمی برای اسپرت پوش ها
کمپانی ب ام و برای این خودرو لوکس انتخاب‏های زیادی را پیش روی علاقه‌مندانش قرار داده است که از آن جمله می‏توان به انتخاب یکی از موتورهای بنزینی، دیزل و هیبریدی اشاره کرد. این کمپانی با توجه به تجربه‏های پروژه i خود، یک خودروی هیبریدی پیشرفته‏ را برای سال ۲۰۱۶ روانه بازار کرده است که به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تویین‏پاور مجهز است و می‏تواند با اتصال به یک موتور الکتریکی، ۳۲۶ اسب بخار نیرو تولید کند. این ماشین با اتصال به یک جعبه دنده ۸‏تایی سعی می‏کند نرمی ‏و شتاب‏گیری را به همراه داشته باشد. به لطف سیستم چهار چرخ محرک، این خودرو پایداری مکانیکی بالایی دارد و طبق اعلام کمپانی، این ماشین با نام ۷۴۰e و ۷۴۰Le به بازار عرضه می‏شود و از ویژگی‏های آن به مصرف سوخت ۱/۲ تا ۳/۲ لیتری این ماشین می‏توان اشاره داشت. کمپانی ب ام و می‏گوید که فناوری باتری‏های لیتیومی ‏این ماشین در سطحی قرار دارد که می‏تواند به تنهایی ماشین را تا ۳۷ کیلومتر راه ببرد.
نسخه ۷۴۰i که به موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی مجهز است، به کمک توربوشارژر می‏تواند ۳۲۲ اسب بخار مفید همراه با ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این مشخصه موتوری در ۷۴۰Li هم ثابت بوده است و تکرار می‏شود. نسخه ۷۵۰i و ۷۵۰Li XDrive هم از موتور ۴/۴ لیتری ۸ سیلندر توربو دوقلو استفاده می‏کنند که می‏تواند در دور موتور ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰، قدرت ۴۴۳ اسب بخار مفید (BHP) تولید کند و با گشتاور ۶۵۰ نیوتن متری به سمت گیربکس ۸ دنده خودرو حمله کند. در نسخه ۷۵۰Li XDrive، نه‌تنها اتاق ماشین نسبت به ۷۵۰i بزرگ‌تر است، بلکه به سیستم چهارچرخ محرک هم مجهز شده است که به‌طور هوشمند به کمک راننده می‏آیند. در نسخه‏های بنزینی با توجه به قدرت و ابعاد خودرو، شتاب صفر تا ۱۰۰ بین ۴/۴ تا ۵/۵ ثانیه متغیر است. حداکثر سرعت این نسل هم با توجه به قوانین، روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
در برخی از بخش‏های شاسی این خودرو از فیبرکربن استفاده شده است تا در کنار افزایش ایمنی خودرو، بتوان تاب خودرو را در پیچ‏ها کنترل و در کنار این مزایا، کاهش وزنی موثر برای این غول خانوادگی را فراهم کند.
خانه ای مجلل در داخل خودرو!
رسمی برای اسپرت پوش ها
داخل این خودرو مجهز به بهترین فناوری‏های روز است. تمامی صندلی‏ها از چرم مرغوب چند لایه و ضد چروک دوخته و به سفارش مشتری، رویه‌کوبی آن‏ها فرق می‏کند. این صندلی‏ها در جلو و عقب به تنظیمات برقی مجهز است و این تنظیمات را در حافظه خود ذخیره می‏کند. سیستم تهویه خودرو از نوع ۴ کاناله اتوماتیک با فن مجزاست که به صورت لمسی تنظیم می‏شود. برای تکمیل کردن این سیستم، تهویه صندلی‏ها هم به خودرو اضافه شده که به سیستم اتوماتیک و پخش باد موضعی مجهز است. سیستم ماساژور متناوب هم از دیگر امکانات لوکس این خودرو برای راننده و سرنشینان محسوب می‏شود. کمپانی ب ام و در این خودرو حرف آخر را در سیستم‏های کنترلی سرنشین می‏زند. تمام اطلاعات خودرو روی مانیتور وسط ماشین قابل دریافت است. این مانیتور به سیستم Air Touch مجهز است که از قابلیت‏های آن می‏توان چک کردن خودرو بدون لمس دست و تنها با اشاره‏ای ساده را نام برد. در عقب ماشین هم برای سرنشینان لوکس‏نشین، دو مانیتور فول اچ‏دی وجود دارد که به غیر از اتصال به سیستم صوتی و تصویری، قابلیت انجام امور شخصی مسافرین در سفر را دارد و مانند یک رایانه همراه عمل می‏کند. در کنسول میانی ردیف وسط یک صفحه نمایشگر وجود دارد که می‏توانید تنظیمات بخش‏های مختلف خودرو از جمله نور‏پردازی را تنظیم کنید. با کمی دقت می‏توان متوجه شد که این صفحه نمایشگر مانند یک تبلت عمل می‌کند و قابلیت جدا شدن از کنسول میانی را دارد. این کنسول در نسخه‏های ساده فقط تا روی صندلی‏ها آمده است و در نسخه Li فضای پا را هم جدا کرده است. از روی کنسول می‏توانید زیر پایی جلو را باز کنید، صندلی کنار راننده را بخوابانید و به راحتی استراحت کنید. شیشه ‏های این خودرو به گونه‏ای است که در مقابل نور آفتاب و اشعه‏های مضر آن، سرنشینان را مصون می‏دارد. هم‏چنین این شیشه‏ها به پرده برقی جانبی هم مجهز هستند که با یک دکمه کنترل می‏شوند.
رسمی برای اسپرت پوش ها
برای راننده هم امکاناتی قرار دارد که آرامش در رانندگی را برای او به ارمغان می‏آورد. خودرو به سیستم هدآپ مجهز است که اطلاعات ضروری را به شکل سه‌بعدی در مقابل راننده قرار می‏دهد. قسمت پایینی سپر خودرو قطعه‏ای براق و مشکی وجود دارد که در آن بخش رادار برای بررسی فاصله خودرو قرار گرفته است. این سیستم به راننده کمک می‏کند که به‌طور اتوماتیک فاصله خودرو را با ماشین جلویی حفظ کند و در صورت وجود مانع، به خودرو دستور فرمان دادن و ترمز اضطراری را بدهد. همچنین وجود سیستم رادار خطی، رادار نقطه کور، سنسور خواب هم کمک شایانی به راننده برای رانندگی بهتر این خودرو می‏کند. این خودرو هم‏چنین به دوربین دید در شب مجهز است که روی مانیتور راننده در صورت لزوم فعال می‏شود. این سیستم قابلیت به تصویر کشیدن موجودات زنده و اجسام متحرک را به طور مجزا دارد. روی فرمان هم قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان تعبیه شده است که حس اسپرت بودن را منتقل می‌کند. البته برای داشتن حسی تمام‌اسپرت و هیجانی، بهتر است این خودرو را در نسخه M پکیج تهیه کنید که ظاهری بسیار زیبا و خشن دارد.
روی سپر جلو و عقب سنسورهای ریزی وجود دارند که با توجه به ارتقایی که نسبت به نسل قبل دارند، خیلی دقیق‏تر در ترافیک و پارک این خودرو، اطلاعات فاصله خودرو با اجسام نزدیک را گزارش می‏کند. در کنار این سیستم به نسبت رایج، دوربین‏های دور خودرو وجود دارد که به دوربین ۳۶۰ درجه معروف است. این دوربین‏ها در زمان پارک کمک زیادی به راننده می‏کنند. یکی از کاربردهای خوب این سیستم در زمان رسیدن به تقاطع ظاهر می‌شود؛ با دوربین‏هایی که گوشه سپر جلو نصب شده است، تصویری باز و پانارومیک به راننده، از وضعیت خیابان و تقاطع می‏دهد. چراغ‏های ماشین به سیستم شست‏وشو و به نور زنون مجهز شده‏اند. این نور قابلیت چرخش در زوایای مختلف را دارد و با توجه به شیب جاده، زاویه عمودی نور را تنظیم می‏کند. از طرفی سری ۷ به سیستم نور بالای اتوماتیک مجهز است که با توجه به خلوت بودن جاده و نبودن خودرویی در مقابل، از نور بالا استفاده می‏کند. به گفته کمپانی ب ام و برای حفظ ایمنی و با توجه به این اصل که کلا محصولات این کمپانی اسپرت محسوب می‏شوند، از سقف پانارومیک در این سری هم استفاده نمی‏شود و تنها یک سانروف، نمایی از آسمان را به سرنشینان نشان می‏دهد. سوییچ خودرو از نوع هوشمند است و بسیاری از اطلاعات ماشین روی آن نمایش داده می‏شود. این سوییچ قابلیت روشن و خاموش کردن خودرو به همراه تنظیم سیستم تهویه را در خود گنجانده است.
برنامه عرضه این ماشین با مدل ۲۰۱۶ است. تا به امروز اطلاعات کم‌و‌بیشی از مشخصات فنی این خودرو منتشر شده است که سعی کردیم در این مقاله، به نکات بارز آن بپردازیم. تا زمانی که این ماشین به خیابان‌ها نیاید، نمی‏شود در موردش اظهارنظر قطعی و کارشناسی کرد.
با توجه به اینکه احتمال رفع محدودیت واردات خودرو تا حجم موتور ۳۰۰۰سی‏سی وجود دارد، احتمال می‏رود با تصویب این قانون نسخه ۷۴۰i، ۷۴۰L، ۷۴۰e و ۷۴۰Le وارد بازار ایران شود. در صورت عدم تصویب این طرح شاید تنها نسخه‏های هیبرید این ماشین وارد شود که آن هم احتمالش ضعیف است.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.