عزم پلیس برای برخورد با عاملان تصادف‌های ساختگی

عزم پلیس برای برخورد با عاملان تصادف‌های ساختگی
تصادف ساختگی معضلی که گریبانگیر چند نهاد و سازمان از نیروی انتظامی و قوه قضاییه تا سازمان پزشکی قانونی و صنعت بیمه و از طرف دیگر به یک کاسبی نادرست برای عده‌ای سودجو تبدیل شده است.
به‌گفته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور روزانه تعداد معدودی از این نوع تصادف‌های ساختگی صورت می‌گیرند که کارشناسان پلیس راهور با بررسی دقیق صحنه تصادف، متهم یا متهمان را به مراجع قضایی تحویل خواهند داد.
به گزارش اخبار خودرو، چندی پیش پزشکی‌قانونی اعلام کرد تصادف‌های ساختگی در حال افزایش است. البته این تنها مرکز مسئولی نبود که افزایش این نوع تصادف‌ها را روایت می‌کرد.
به‌تازگی بیمه مرکزی هم اعلام کرد صنعت بیمه هرسال زیان قابل‌توجهی از محل «خسارت‌های ساختگی» را متحمل می‌شود و برای جلوگیری از آن نیاز به همکاری بیشتر مردم با صنعت بیمه دارد.
گزارش‌های پلیس هم به نوعی بر افزایش این نوع تصادف‌ها صحه می‌گذارد. ازجمله این که چند وقت پیش پلیس آگاهی استان قم اعلام کرد پنج نفر از اعضای یک باند تصادف ساختگی را دستگیر کرده است.
دستگاه قضایی هم برای عاملان این نوع تصادف‌ها خط‌و‌نشان کشیده است از جمله علیرضا خانی‌زاده، قاضی دادسرای ناحیه ۳۲ (راهور) از دو سال حبس و جزای نقدی برای کلاهبردارانی که تصادفات ساختگی را طراحی می‌کنند، خبر داد.
فصل مشترک همه این روایت‌ها از طرف پلیس، دستگاه قضایی و مراکز بیمه نشان از این موضوع دارد که میزان تصادف‌های ساختگی در کشور افزایش یافته است.
پلیس در جریان تصادف قرار بگیرد
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره رواج تصادف ساختگی و انواع این پدیده به «دنیای خودرو» می‌گوید: «در بین حوادث و تصادفات رانندگی در شبانه‌روز به صورت محدود و انگشت‌شمار تصادفاتی با هدف اخاذی و کلاهبرداری صورت می‌گیرند و در واقع تصادف ساختگی هستند. در این نوع تصادف طرفین تصادف با توسل به روش‌های متقلبانه سعی در ایجاد صحنه تصادف‌های ساختگی دارند و تلاش می‌کنند با فریب کار‌شناس تصادف و شرکت‌های بیمه منافع مالی را به دست بیاورند. این نوع تصادف‌های جعلی و ساختگی یا بین دو راننده خودور صحنه‌‌سازی می‌شود یا بین راننده وسیله‌نقلیه و عابرپیاده صورت می‌گیرد و از قبل نحوه اتفاق تصادف هماهنگ‌شده است یا فردی با هدف قبلی زمینه برخورد خود با وسیله نقلیه در حال عبور را فراهم می‌کند.»
سرهنگ جهانی با تاکید بر حضور پلیس در صحنه تصادف می‌گوید: «هنگام تصادف چون جرمی اتفاق افتاده، بهترین کار ممکن این است که طرفین تصادف حتما عوامل نیروی انتظامی و پلیس راهور را در جریان بگذارند. به کار‌شناسان تصادف پلیس ابلاغ شده که در بازدید تصادف‌ها حتما دقت نظر لازم را به خرج دهند تا فریب صحنه تصادف‌ ساختگی را نخورند و با انطباق آثار تصادف، محل آن و سایر موارد دیگر گزارش‌های دقیق را آماده کنند. ضمن این که با کارشناسی و دقت نظر کارشناسان پلیس، بخش عمده‌ای از این نوع تصادف‌ها قابل تشخیص، احراز و شناسایی است. زمانی‌که آنها متوجه می‌شوند صحنه تصادف ساختگی است، بلافاصله نیروی انتظامی را در جریان می‌گذارند تا در صحنه تصادف حاضر شوند، گزارش مربوطه توسط کارشناس پلیس راهور مبنی بر ساختگی بودن صحنه تصادف آماده و به نیروی انتظامی داده می‌شود و وسایل نقلیه توقیف و متهم یا متهمان به کلانتری برده و با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی داده می‌شوند.»
معاون پلیس راهور در ادامه توضیح می‌دهد: «تجربه نشان می‌دهد در تصادف ساختگی فردی با خودرو که آسیبی هم ندیده بود اما ادعای دریافت خسارت را کرده و راننده هم اصرار به آمدن پلیس داشته است، فرد کوتاه آمده بود. در مواردی هم به خاطر این که راننده خود را مقصر می‌داند، برای این که درگیر مراحل اداری و پلیس نشود، مبلغی را به فرد مدعی خسارت پرداخت می‌کند. بنابراین مردم در تصادف‌های اصلی و جعلی حتما پلیس را در جریان بگذراند و اگر تصادف جعلی نباشد، راننده از پشتیبان بیمه استفاده می‌کنند.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.