چالش برای S6 در پای قله دماوند

چالش برای S6 در پای قله دماوند
همیشه بحث سر این است که چرا باید مشتریان به سراغ خودروهای کراس اوور تک دیفرانسیل بروند؟ زیرا خودروهای کراس اوور تک دیفرانسیل عملا کاربرد خاصی ندارند و در بسیاری از موارد کیفیت سواری و راحتی یک خودرو سدان و هاچبک را به سر نشینان تحویل نمی دهند.
چند وقت پیش شرایطی فراهم شد تا با جمعی از خبرنگاران تخصصی خودرو با سه دستگاه بی وای دی S6 از تهران به منطقه لار سفر کنیم. سفری که از ترافیک های شهری آغاز شد و بعد از عبور از دمای بالای ۳۰ درجه، به هوای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد در پای کوه دماوند رسیدیم.
فضای کابین S6؛ مزیت رقابتی
واقعیت این است که شاید باید نظرمان را درباره بی وای دی S6 عوض کنیم. کافی است که یکبار تجربه رانندگی با این خودرو را در فضاهای سخت داشته باشید تا منظور ما را بهتر متوجه شوید. با اینکه بی وای دی S6 از نظر طراحی آنچنان به روز نیست و نمی تواند در نگاه اول جذابیت زیادی را داشته باشد، ولی واقعیت این است که شاید از نظر کیفیت و نرمی یک سر و گردن از سایر رقبای چینی بهتر ظاهر شود. وقتی به هیکل درشت S6 نگاه می کنید، شاید مهار این خودرو برایتان سخت به نظر آید. ولی وقتی درب خودرو را باز می کنید، می بینید که از حداکثر فضا در این خودرو استفاده شده است. این بدان معنی است که کابین S6 از تمام رقبا بزرگتر است. همچنین زوایای دید خوب و دوربین زیر آینه و سنسورهای پارک جلو باعث می شود تا کنترل خودرو حتی در فضاهای کوچک هم آسان باشد.
در بحث طراحی کابین S6 هم آنچنان با معیارهای به روزی طرف نیستیم. ولی در همین ظاهر ساده امکانات خوبی قرار دارد. به عنوان مثال سیستم تهویه S6 دوگانه اتوماتیک است و بارها این سیستم را در شرایط مختلف مورد بررسی قرار دادیم. با اینکه در نگاه اول احساس می شود که باید کیفیت مواد به کار رفته داشبورد بهتر از شرایط فعلی باشد، ولی تست ما نشان داد که آنقدر هم بد نیست و حداقل بعد از چند ساعت فشار دورانی به اتاق، داشبورد و اجزای کابین به صدا نیافتادند.
سیستم تهویه مناسب
وقتی با S6 وارد جاده شدیم، با کولر خوب این خودرو مواجه شدیم که حتی در گردنه ها و دورهای بالا، کمپرسور کولر قطع نمی شد و یکسره کار می کرد. جالب بود که در سفر یک روزه ما، شرایطی پیش آمد تا خودرو را با کولر روشن و گاهی با بخاری روشن بررسی کنیم. زیر از دما ۳۶ درجه سانتی گراد تهران به دمای ۸ درجه سانتی گراد سد لار رسیدیم. پرتاب باد و میزان سرما و گرما S6 را می توان مناسب و قابل قبول دانست. در این خودرو به نسبت برخی از رقبا نبود آپشن رقابتی گرمکن صندلی احساس می شود. زیرا جنس چرم صندلی های S6 تا حدی بهتر از رقبا است و می تواند نصب این سیستم دوام بیشتری را نسبت به رقبای چینی داشته باشد.
نبرد با جاده های خاکی
وقتی وارد جاده های خاکی و تا حدی آفرودی شدیم، معنی عملکرد سیستم تعلیق مک فرسون جلو و عقب S6 را درست متوجه شدیم. زیرا وقتی با این خودرو از داخل چاله ها و از روی سنگ ریزه ها با سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت عبور می کردیم، اتاق نرمی خوبی از خود نشان می داد و کیفیت سواری واقعا مناسبی را از آن دریافت می کردیم. البته که این نرمی اتاق تا حدی مدیون لاستیک های بزرگ و رینگ ۱۷ اینجی S6 است. زیرا میزان بازی خودرو را در چاله ها بیشتر می کرد. مسیر تست ما به شکلی تعیین شده بود که پیش از این تجربه رانندگی با دو خودرو رقیب S6 را در آنجا داشتیم که این روزها به عنوان یکی از پرفروش ترین کراس اوورهای چینی بازار شناخته می شوند. به واقع می توان گفت که کیفیت سواری و میزان صدای کابین به مراتب بهتر از سایر رقبای چینی بود. همچنین انعطاف بالای سیستم تعلیق S6 باعث می شد تا در هنگام عبور از چاله های بزرگ، تا حد امکان چرخ های خودرو روی زمین باشد. کشش خوب موتور ۲.۴ لیتری ۱۶۴ اسب بخار و انتقال قدرت گیربکس شش سرعته دو کلاچه آن تا حد زیادی دقیق و مناسب بود. زاویه ورود و خروج S6 به خاطر شباهت زیاد به پلتفرم لکسوس RX مناسب و کاربردی است. وقتی از تپه های خاکی سست عبور می کردیم، برایمان جالب بود که گیربکس خودرو خنگی از خود نشان نمی داد و کمتر جایی مخالف میل ما عمل می کرد.
نتیجه گیری
در پایان تست به این نتیجه رسیدیم که S6 از نظر کیفیت سواری و هندلینگ نسبت رقبای چینی برتری دارد. همچنین دقت مونتاژ شرکت خودروسازی کارمانیا برای این خودرو خوب و مناسب است و در سفر به نسبت سخت ما کمترین صدای مزاحمی به اتاق نفوذ می کرد. امکانات خوب هم از ویژگی هایی است که در این کراس اوور چینی وجود دارد. با اینکه سفر یک روزه ما به مناطق به نسبت سخت با بی وای دی S6 خوب و جذاب بود، ولی همیشه این حس وجود دارد که شاید لیاقت S6 دو دیفرانسیل بودن است و این قابلیت می تواند S6 را به یک خودرو کاملا منطقی تبدیل کند.


گروه مستند اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.