پایانی برای ماجراهای پژو 2008

پایانی برای ماجراهای پژو 2008
اواخر سال ۹۴ بود که مدیرعامل ایران خودرو در نشست خبری حاضر شد و در آن مراسم در خصوص قراردادهای جدید صحبت کرد.
البته شب قبل از نشست خبری با حضور در برنامه خبری تلویزیون موج خبری به پا شد که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، قیمت محصولات جدید پژو را اعلام کرده است. در برنامه نشست خبری هم همین اتفاق افتاد و یکه زارع قیمت خودروهای جدید را از روی برگه خواند. او گفت: « قیمت پژو ۲۰۰۸ را ۷۸ میلیون تومان تعیین کرده ایم». در آنجا برخی خبرنگاران از زمان عرضه این محصول از او پرسیدند در پاسخ گفت: « برنامه عرضه این محصول برای بهمن سال ۹۵ تعیین شده است». وقتی در خصوص احتمال افزایش قیمت خودرو از مدیرعامل ایران خودرو سوال کردیم، در پاسخ گفت: « در صورتی که شرایط ارز ثابت باشد و تغییر اتفاق نیافتد، قیمت ۲۰۰۸ ثابت می ماند و اگر هم تغییر کند، دلایل آن را اعلام می کنیم».
بهمن ۹۵ بود و مدیرعامل ایران خودرو در یکی از مراسم های مربوط به این شرکت حضور داشت. وقتی خبرنگاران در خصوص زمان عرضه این خودرو از او سوال کردند، در پاسخ گفت: « اسفند ماه خط تولید آن را افتتاح می کنیم». اسفند و فروردین گذشت تا در اردیبهشت سال جاری خط تولید دنا پلاس و پژو۲۰۰۸ در سکوت خبری و بدون حضور خبرنگاران تخصصی افتتاح شد. بعد از آن اعلام شد که ایران خودرو فروش این خودرو را بزودی آغاز می کند و قیمت آن ها مشخص می شود. باید اشاره کرد، در حواشی نمایشگاه خودرو تهران نامه ای از ایران خودرو منتشر شد که در آن زمان ثبت نام را ۱۰ اردیبهشت اعلام کرده بود و قرار بود که تحویل آن مرداد سال جاری انجام شود.
اولین نقد به گارانتی و تاخیر در تحویل بود
بسیاری از رسانه ها، چند روز قبل از ثبت نام ۲۰۰۸ نقدی را در خصوص گارانتی این خودرو اعلام کردند. ۲۰۰۸ با گارانتی دو سال یا ۴۰ هزار کیلومتر به بازار عرضه می شود که حتی ضمانت این خودرو از برخی محصولات ایران خودرو هم کمتر است. در حال حاضر رانا این شرکت گارانتی طولانی تر و معتبرتری را دارد. با توجه به اینکه ۲۰۰۸ با پیشرانه توربو به بازار ایران می آید و این موتور یکی از گرانترین موتورها در رده خود شناخته می شود، شاید بهتر بود که ایران خودرو تضمین طولانی تری را برای گارانتی این خودرو و پیشرانه در نظر می گرفت. همچنین تغییر زمان ثبت نام و عرضه باعث شده بود تا بسیاری از مشتریان بالاتکلیف باشند.
وقتی قیمت سوژه اصلی رسانه ها می شود
همه این اتفاق ها گذشت که تا اینکه بالاخره یکم و سوم تیر ماه زمان پیش فروش اولیه ۲۰۰۸ مشخص شد. با اعلام این خبر حواشی رسانه ای آغاز شد که آنچنان مثبت و مساعد نبود. در قدم اول قیمت ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان توسط رسانه اعلام شد. این عدد ابتدا از طریق یکی از منابع مهم خبری توسط ایران خودرو منتشر شد و به گفته برخی خبرنگاران، منبع خبر باز هم خواسته بود تا نامش مانند دفعه های قبل اعلام نشود. با اینکه جز مدیران تصمیم گیر و ارشد این شرکت است، ولی همیشه از پاسخ به سوال خبرنگاران طفره می رود و یا وقتی جواب می دهد، می خواهد که نام او در خبر کار نشود.
گذشت تا اینکه مبلغ پیش پرداخت برای ثبت نام خودرو ۶۰ میلیون تومان اعلام شد. ۶۰ میلیون تومانی که طبق قانون ثبت نام خودرو باید حداکثر ۵۰ درصد بهای تمام شده خودرو باشد و این یعنی احتمالا قیمت ۲۰۰۸ بیش از عدد اولیه است. در طرح فروش تحویل خودرو تا تابستان ۹۷ اعلام شده است. این در حالی است که برای ثبت نام خودرو نمی توان بیش از ۹ ماه مبلغ ثبت نام را نزد شرکت نگه داشت. همچنین سود مشارکت این ثبت نام خلاف قانون بوده و کمتر از سود بانکی تعیین شده است. همین تناقض های قانونی در ثبت نام ۲۰۰۸ باعث شد تا بسیاری از رسانه پیگیر قیمت دقیق خودرو باشند و از مسئولین مربوطه، علت چنین قواعد ثبت نامی را جویا شوند. با آغاز انتشار اخبار در خصوص تخلف احتمالی ایران خودرو در مورد ثبت نام ۲۰۰۸، میر آخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفتگو خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد: « هرچند براساس آئین نامه پیش فروش خودرو ، ودیعه دریافتی هنگام پیش فروش حداکثر ۵۰ درصد قیمت خودرو تعیین شده است اما چون قیمت فروش نقدی آن مشخص نشده است و پیش بینی می شود این خودرو با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان از خرداد سال آینده عرضه شود ، با پیش فروش ۶۰ میلیون تومانی موافقت شد». در صحبت های میر آخورلو اعلام شد که قیمت این خودرو در سال ۹۷ مشخص می شود و پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی برای بهای ۱۲۰ میلیون تومانی ۲۰۰۸ انتخاب شده است.
بعد از آن در سایت ها خبری اعلام شد که بهای تمام شده ۲۰۰۸ در سال ۹۷ مشخص می شود و قیمت آن به احتمال زیاد برای تحویلی های آن موقع ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود. در این میان هم، ایران خودرو همچنان قیمت خودرو را اعلام نمی کرد و حتی بازه قیمتی که قبلا مشخص شده بود را برای اطمینان خاطر مشتریان بازگو نمی کرد. در این میان سایت «اسب بخار» با انتشار خبر و ویدئویی از خطای سیستمی سایت فروش ایران خودرو پرده برداری کرد و در یک فیلم یک دقیقه نشان داد که می توان بهای تمام شده خودرو را در سایت فروش این شرکت مشاهده کرد. بهای ۱۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عددی بود که در سایت فروش ایران خودرو وجود داشت و به صورت موقت از دید کاربران و ثبت نام کنندگان مخفی شده بود. این عدد را می توان معتبرترین قیمت پژو ۲۰۰۸ اعلام کرد. زیرا درج و انتخاب این عدد توسط ایران خودرو انجام شده است و به دلایل نامعلوم از دید عموم پنهان گشته بود. همچنین با توجه به قاعده فروش ایران خودرو که در اولین طرح ها، تخفیف ۵ میلیون تومانی را به مشتریان خود می دهد، ۱۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان همان عددی است که اگر ایران خودرو پنج میلیون تومان تخفیف را به مشتریان سری اول خود بدهد، به همان ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اولیه می رسیم.
همه این ها گذشت تا صبح شنبه، مصطفی خان کرمی، معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو، در گفتگو با «صنعت نویس» اعلام کرد که قیمت ۱۲۰ میلیون تومان کذب است و قرار است که ۲۰۰۸ با همان عدد ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته شود.
در اینجا با یک مسئله رو به رو می شویم. بازرسی سازمان حمایت اعلام می کند که چون به ما قیمت ۱۲۰ میلیون تومان از جانب ایران خودرو اعلام شده بود، لذا پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی مشکل قانونی ندارد. از طرفی وقتی ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از جانب رسانه ها پیش از انجام ثبت نام اعلام شد، ایران خودرو این عدد را قبول نکرد و تاییدی برای صحت آن نداد. حال بعد از راه افتادن حواشی خبری، معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو از صحت عدد اولیه صحبت می کند و اعلام ۱۲۰ میلیون تومانی که توجیه قانونی پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی بوده است را کذب می داند. به عبارت ساده در این میان یا ایران خودرو واقعیت را به بازرسی سازمان حمایت نگفته و یا سازمان حمایت واقعیت را اعلام نکرده است.
اگر از این مسئله بگذریم، دوباره در خصوص قیمت ۲۰۰۸ خبرهای متفاوتی از شرکت ایران خودرو اعلام شده است. روز شنبه که مصطفی خان کرمی قیمت ۲۰۰۸ را ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام می کند، صنعت نویس این خبر را در ساعت ۰۱:۳۱ دقیقه بامداد منتشر می کند و از آن طرف ساعت ۰۹:۰۱ دقیقه صبح شنبه، یکه زارع قیمت ۲۰۰۸ را ۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به «باشگاه خبرنگاران جوان» می گوید. یعنی در روز شنبه دو قیمت مختلف از جانب مدیران ارشد ایران خودرو اعلام می شود و خبر ۱۲۰ میلیون بودن قیمت ۲۰۰۸ را از جانب بازرسی سازمان حمایت تکذیب می کنند. با این حال وقتی روز شنبه به سایت ایران خودرو مراجعه می کردید، می توانستید از طریق همان راهکار سایت اسب بخار، قیمت ۱۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را در حین ثبت نام مشاهده کنید. باید اشاره کرد که دیدن این عدد نیاز به کار غیر قانونی ندارد و تنها به عنوان یکی از قابلیت های وب گردی شناخته می شود.
سه قیمت برای ۲۰۰۸ وجود دارد که هر سه از جانب ایران خودرو اعلام شده و تکذیب هم نمی شود. در هر صورت، یکی از این قیمت های اعلام شده صحیح است و به این ترتیب، پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی بیش از حد مجاز اعلام شده است. باید اشاره کرد که بهای ۱۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در ساعات آخری ثبت نام از روی سایت به طور کامل حذف شد.
ثبت نام چگونه انجام شد؟
طبق اعلام شرکت ایران خودرو کد ملی های زوج می توانستند در روز پنج شنبه و کد ملی های فرد در روز شنبه ۲۰۰۸ را ثبت نام کنند. اعلام شد که امکان صلح برای حواله های ۲۰۰۸ وجود ندارد تا تخلف و دلال بازی صورت نپذیرد. ولی با آغاز ثبت نام این کراس اوور فرانسوی از ساعت ۱۰ صبح، بارها به رسانه ها از جانب مخاطبان و مشتریان اعلام شد که ثبت نام خودرو در مرحله آخر امکان پذیر نیست و دوباره باید از اول تمام مراحل را طی کنیم. روز شنبه بیش از ۳۰ نفر به یکی از رسانه ها اعلام کردند که از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر نتوانسته اند ۲۰۰۸ را ثبت نام کنند. اختلال در صفحه ثبت نام ۲۰۰۸ یکی از اتفاق هایی بود که حواشی زیادی را در فضای مجازی و سایت های خبری به دنبال داشت. روز شنبه را می توان اوج نارضایتی مشتریان از وضعیت ثبت نام ۲۰۰۸ اعلام کرد. با بررسی های انجام شده معلوم شد که بسیار سخت است تا بتوان کسی را پیدا کرد که توانسته باشد ۲۰۰۸ را برای تحویل شهریور و مهر ثبت نام کند. اکثر ثبت نام کنندگانی که ما با آن ها در ارتباط بودیم، ۲۰۰۸ را برای آذر تا اسفند سال جاری ثبت نام کرده اند. حال در این میان علی رغم عدم امکان صلح برای حواله ها، دلال بازی ها آغاز شد. حواله ۲۰۰۸ برای تحویل آذر تا اسفند ۹۶ قیمتی حدود ۶۳ تا ۷۰ میلیون تومان را پیدا کرده است. وقتی با شماره تماس آگهی های فروش این حواله ها تماس گرفتیم، اکثرا دلال هایی بودند که برای سرمایه گذاری به صورت شخصی اقدام به واریز پیش پرداخت کرده بودند و حتی برخی از آن ها هم از وضعیت ثبت نام ناراضی بودند. بعد از آن ناگهان در سایت های خرید و فروش خودرو، حواله های شهریور و مهر ۲۰۰۸ هم یافت شد که گاهی تا ۸۵ میلیون تومان قیمت گذاری می شدند. وقتی با مالکان این حواله ها تماس گرفتیم با تعداد قابل توجهی از نمایندگی های ایران خودرو مواجه شدیم که گویا خودشان در اول وقت ثبت نام کرده بودند و حال می خواستند که آن را در بازار آزاد بفروشند. این اتفاق باعث شد که دوباره شایعه استفاده از قدرت های سازمانی در ثبت نام خودروهای پر تقاضا در رسانه ها و فضای مجازی بالا بگیرد. البته احتمال دارد افرادی باشند که ۲۰۰۸ را برای تحویل سری اول ثبت نام کرده اند و واقعا می خواهند از خود استفاده کنند. برای همین حواله خودرو خود را برای فروش نگذاشته اند. ولی باید قبول کرد که تعداد این دست از مصرف کنندگان آنچنان زیاد نیست.
برنامه صادرات ۲۰۰۸ چگونه ممکن است؟
مدیران ایران خودرو و ایکاپ اعلام کرده بودند که برنامه صادرات ۳۰ درصدی ۲۰۰۸ را به بازارهای هدف پژو دارند. این در حالی است که اگر ۲۰۰۸ ایرانی قیمت ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را داشته باشد، قیمتی بیشتری نسبت به تمام نقاط جهان دارد. در حال حاضر پژو ۲۰۰۸ در کشورهای همسایه، اروپایی و آسیا شرقی قیمتی به مراتب کمتر از بازار ایران را دارند و توجیه منطقی وجود ندارد که آن ها بیایند و ۲۰۰۸ ایرانی را با برخی امکانات کمتر با قیمت به مراتب بیشتر از ایران خودرو و ایکاپ خریداری کنند.
حرف هایی که نقض می شود
مدیرعامل ایران خودرو در نشست خبری سال ۹۴ گفته بود که قیمت ثابت می ماند، مگر اینکه عوامل موثر بر قیمت خودرو تغییر کنند. حال شاید بهتر باشد که هاشم یکه زارع در خصوص تغییر بیش از ۲۰ میلیون تومانی ۲۰۰۸ دلایلی را ارائه دهد. همچنین وقتی که او قیمت ۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را اعلام می کند، می گوید که به خاطر وعده قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به مردم، قیمت ۲۰۰۸ را این عدد انتخاب کرده اند. ولی باید یادآور شد که وعده ایران خودرو به مشتریان ۷۸ میلیون تومان بوده است.
همچنین مصطفی خان کرمی به عنوان معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو تا به امروز بارها قیمت اعلام شده توسط شرکت را تکذیب کرده است و در همین چند روزه قیمت های مختلفی از جانب واحد معاونت او اعلام شده است. شاید در این مورد بهتر باشد که یک عدد واحد در سایت فروش ایران خودرو باشد و مدیران شرکت هم همان را اعلام کنند.
و جمع بندی…
بدیهی است که ماهیت پژو ۲۰۰۸ توسط اکثر افراد قابل تایید است. بالاخره این خودرو به عنوان محصول روز بازار اروپا و آسیا شناخته می شود که سابقه خوبی در فروش دارد. پیشرانه قوی در کنار امکانات به نسبت معقول از ویژگی های خوب این خودرو به حساب می آید. ولی مسئله اینجاست که چرا با تاسیس شرکت مشترک ایکاپ، سبک فروش جهانی توسط فرانسوی ها برای ۲۰۰۸ اتفاق نیافتاد؟ چرا در روز آخر فروش سه قیمت توسط منابع رسمی ایران خودرو اعلام می شود؟ چرا زمانی که قیمت ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام می شود ابتدا آن را تکذیب می کنند و بعد در روز آخر ثبت نام آن را تایید؟ چرا می گویند که قیمت خودرو مشخص نیست و بعد عدد ۱۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای روی سایت پیدا می شود؟ چرا می گویند که عددهای اعلامی اشتباه است و بعد معلوم می شود که ۱۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت مرجع خودرو است که با تخفیف خرید نقدی ۵ میلیون تومانی همان ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می شود؟ بدیهی است که اگر شفافیت کامل برای مردم و رسانه ها فراهم باشد، هیچ وقت کسی نسبت به سبک فعالیت شرکت های چون ایران خودرو مشکوک نمی شود.
مسئله بعدی این است که به هر حال تعداد قابل توجهی از مردم پژو ۲۰۰۸ را ثبت نام کرده اند و بدیهی است که با تحقیق های انجام شده توسط خودشان به این نتیجه رسیده اند. طبیعی است که کسی حق ندارد به مصرف کنندگان پژو ۲۰۰۸ گلایه ای داشته باشد. زیرا آن ها نه خودرو بدی را انتخاب کرده اند و نه اختیار پولشان دست دیگران است. ولی داستان اینجاست که این مصرف کنندگان واقعی ۲۰۰۸ می توانستند به مراتب بیشتر از تعداد فعلی باشند. خطاهای ساده سایت و انجام دلال بازی برای تحویل سری اول باعث شد تا بسیاری نتوانند ۲۰۰۸ را ثبت نام کنند. همین می شود که طبق آمار استقبال از ۲۰۰۸ نسبت به ظرفیت در نظر گفته شده به مراتب کمتر از خودروهای جدیدالورود گذشته است.
نکته آخر و مهم تر این است که باید مدیران ایران خودرو بپذیرند، تعداد زیادی از خریداران خودرو را نسبت به خود بی اعتماد کردند. زیرا آن ها عدد ۷۸ میلیون تومان در ابتدا، ۸۰ تا ۹۰ میلیون را در نیمه راه و ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون را در آخر کار اعلام کردند و هنوز تا این لحظه توضیحی برای علت افزایش قیمت نداده اند. شاید افزایش قیمت توجیه منطقی داشت باشد. شاید به خاطر انتخاب موتور EP6 نسخه ۱۶۳ اسب بخار باشد که قیمت خودرو بالا رفته است. شاید نوسان ارز باعث این اتفاق شده است. ولی به هر حال توضیح مدیران ارشد ایران خودرو می تواند اعتماد مردم را نسبت به خودشان بالا ببرد. مشتریانی بودند که قدرت خرید تا ۹۰ میلیون تومان را داشتند و به خاطر حرف های افرادی چون مدیرعامل ایران خودرو، از خرید خودروهای هم قیمت چینی یا کره ای دست کشیدند و منتظر ۲۰۰۸ ماندند. حال که ۲۰۰۸ آمده قیمتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان را دارد و اگر هم بخواهد ثبت نام کند، به احتمال زیاد باید هفت خوان را بگذراند. بدیهی است که جو حاکم برای فضای مجازی و به دنبال آن رسانه ها، به سمتی می رود که بی اعتمادی را برای ایران خودرو به دنبال دارد.
و این بی اعتمادی تمام نمی شود و در این یک هفته آخر دیدیم که بارها مدیران ایران خودرو خارج از اخلاق رسانه ای رفتار کردند. ابتدا تمام رسانه هایی که قیمت اعلام شده توسط خودشان را منتشر کرده بودند، دروغگو خواندند. بعد صحبت های بازرسی سازمان حمایت را در خصوص پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی کذب اعلام کردند و آخر به فاصله چند ساعت قیمت های مختلفی اعلام کردند و عدد یک دیگر را نادرست دانستند. شاید این اولین بار است که به صورت قابل درک به جای اینکه چهره رسانه ها به خاطر حرف های ضد و نقیض مدیران ایران خودرو سیاه شود و مشتریان هم متضرر باشند، بیشترین خسارت دیده خود شرکت ایران خودرو می شود. امیدواریم که دوره ای بعدی فروش حداقل وحدت کلمه را در ایران خودرو و سایر خودروسازان کشور شاهد باشیم.
گروه مستند اسب بخار

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.