داشتن هواپیما؛ مخالف با ذهنیت عموم مردم

داشتن هواپیما؛ مخالف با ذهنیت عموم مردم
بسیاری از افراد فکر می کنند که داشتن یک هواپیما بیشتر به یک آرزو شبیه است تا واقعیت.
خیلی ها فکر می کنند که ورزش های هوایی بسیار گران هستند و نمی توان حتی یکبار هم آن را تجربه کرد. حتی بسیاری از مرفهان اعتقاد دارند که داشتن هواپیما در ایران کاری سخت و نشدنی است و هزینه های بسیار زیاد است.
چند هفته پیش برای تست خودرویی محیط مناسب و صافی را پیدا کردیم. بدیهی است که فرودگاه یکی از مناسبترین محل ها برای تست خودرو به حساب می آید. زیرا بر روی باند فرودگاه می توان چند تست مهم را انجام داد. برای تست تویوتا پریوس به فرودگاه «افلاک آسیا» در نزدیکی شهر ایوانکی رفتیم. حدود یک ساعت از تهران فاصله دارد و رسیدن به آن اصلا سخت نیست. وقتی وارد فرودگاه شدیم با سوله های نگهداری و تعمیرات هواپیما روبه رو شدیم که در آنجا از جایروکوپترها و هواپیما فوق سبک نگهداری می شد.
داشتن هواپیما؛ مخالف با ذهنیت عموم مردم
شرکت «بلند پرواز خاور» که به عنوان نماینده رسمی و انحصاری Pipistrel در ایران شناخته می شود، فرودگاه افلاک آسیا را در ۵ کیلومتری شهر ایوانکی راه اندازی کرده و در حال حاضر فروش، آموزش، پرواز تفریحی، خدمات پس از فروش و نگهداری این هواپیماها را در محوطه فرودگاه خود انجام می دهد. جالب است بدانید که برج مراقبت این فرودگاه متمایز با تمام برج های مراقبت در کشور بوده و طراحی آن توسط خود شرکت انجام شده است. هواپیماهای این برند اروپایی هر ساله در نمایشگاه های هوایی دنیا جوایز نفیسی را به خود اختصاص می دهند و تا به امروز تاییده های مهمی چون ناسا را از آن خود کرده اند.
وسیله های پرواز این برند در ایران قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان را دارند و شرکت بلند پرواز خاور به کسانی که هواپیماها را از این شرکت خریداری کنند، آموزش پرواز و گواهینامه رسمی رایگان ارائه می دهد. همچنین نگهداری از هواپیما برای خریداران از Pipistrel و بلندپرواز آسیا به مدت یک سال رایگان نگهداری می شود.
داشتن هواپیما؛ مخالف با ذهنیت عموم مردم
هزینه نگهداری هواپیماهای متفرقه و خارج از دوره یک ساله هم ماهانه کمتر از یک و نیم میلیون تومان است. از طرفی می توان با این هواپیماها به هر نقطه ای سفر کرد و در هر فرودگاهی فرود آمد. بنزین این نوع از هواپیماها هم از نو بنزین سوپری است که در جایگاه های سوخت توزیع می شود و بدیهی است که تمام فرودگاه های کشور این نوع بنزین را در اختیار دارند.
شاید هزینه ماهانه یک و نیم میلیون تومان برای نگهداری هواپیما برای بسیاری از افراد جامعه غیر قابل پرداخت باشد و در اصل خرید یک هواپیما با قیمت ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان هم برای خیلی ها نشدنی تلقی شود، ولی باید گفت که داشتن یک هواپیما فوق سبک دو نفره با هزینه های نگهداری آن، به مراتب کمتر از داشتن یک اسب اصیل در یک مرکز نگهداری است.
داشتن هواپیما؛ مخالف با ذهنیت عموم مردم
نکته جالب در مورد این هواپیماهای Pipistrel این است که تقریبا ضد مرگ بوده و هنگام سقوط چتر نجات عظیمی از انتهای آن باز می شود. هستند افرادی که توانایی خرید هواپیما را ندارند و از طرفی می خواهند پرواز با این نوع هواپیماها را تجربه کنند. فرودگاه افلاک آسیا امکانی را فراهم کرده تا علاقه مندان به پرواز با این هواپیماها، تجربه سفر و گردش تفریحی را با جایروکوپترها و هواپیماهای فوق سبک داشته باشند. نکته حائز اهمیت این است که پرواز یکساعته با این هواپیماها کمتر از اجاره یک جت اسکی یا سوارکاری برای علاقه مندان تمام می شود.
گروه مستند اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.