تست و بررسی رنو کپچر در 1500 کیلومتر

باید قبول کرد که این روزها بازار خودروهای کراس اوور حرف اول را در ایران می زنند. با اینکه بیشتر خودروهای موجود در جاده ها را سدان ها تشکیل می دهند، ولی واقعیت اینجاست که اکثر مشتریان ایرانی می خواهند با بودجه خودرو سوار بر خودرویی به اصطلاح شاسی بلند شوند. در بازار ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان، خودروهای کراس اووری وجود دارند که اصالت غیر چینی داشته و در حال حاضر تا حدی در بازار کشور محبوب هستند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

بدیهی است که با این بودجه نمی توان به سراغ کراس اوورهای صفر کیلومتر بزرگ رفت و می توان تنها خودروهای کراس اوور جمع و جور را خریداری کرد. در میان خودروهای موجود در این رده قیمتی، تنها داستر دو دیفرانسیل است که از نظر ابعاد اتاق و تا حدی کارایی متفاوت از سایر رقبای هم قیمت خود ظاهر می شود. سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر و نیسان جوک به عنوان خودروهای کراس اوور تک دیفرانسیلی در بازار ایران شناخته می شوند که تا به امروز مورد استقباب خریداران ایرانی واقع شده اند. در اردیبهشت ماه شرایطی فراهم شد تا تجربه به نسبت کاملی را از رنو کپچر به دست آوریم. خودرویی که سابقه حضور بیش از ۲ سال را در بازار ایران دارد و سالانه حدود دو هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است. در این بخش به معرفی و بررسی این خودرو می پردازیم:

با کپچر آشنا شوید
تست و بررسی رنو کپچر در 1500 کیلومتر
کپچر یک کراس اوور کوچک فرانسوی است که در زمان معرفی به بازار جهانی توانست موفقیت های زیادی برای رنو بدست آورد. این خودرو در ساعت های اولیه فروش در بازارهای هدف با استقبال خوبی مشتریان روبه روشد. آمار فروش کپچر به حدی خوب و صعودی بوده که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۱۶ هزار دستگاه از این خودرو در بازار جهانی فروش رفته است. دو سال پیش شرکت ایران خودرو با همکاری رنو پارس، این کراس اوور جمع و جور فرانسوی را به صورت وارداتی به بازار کشور معرفی کرد. کپچر در روزهای اول قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان را در بازار ایران داشت و در حال حاضر مدل ۲۰۱۷ این خودرو با بهایی بیش از ۱۱۴ میلیون تومان در بازار آزاد داد و ستد می شود. کپچر در قالب یک خودرو تک دیفرانسیل کراس اوور به بازار جهانی معرفی شده است و تنها نسخه ی خاص آن با ویژگی دو دیفرانسیل به بازار روسیه ورود پیدا کرده است. این خودرو در بدو ورود به بازار اروپا، توانست با ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ به عنوان یکی از ایمن ترین خودروهای کلاس خود معرفی شود. جالب است بدانید که کپچر تنها به ۴ کیسه هوا مجهز است و صحت عملکرد سامانه های پایداری و از طرفی طراحی شاسی قوی باعث شد تا این خودرو از رقبای شش و هفت ایربگ خود قویتر ظاهر شود.

پیشرانه کوچک و جذاب
رنو کپچر به موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۹۰ نیوتون متر بر ساعت تولید می کند. این موتور به گیربکس شش سرعته دو کلاچه DCT متصل می شود و قدرت آن به صورت مستقیم به چرخ های جلو می رسد. این پیشرانه به خاطر نوع عملکرد خود کشش خوبی را به خودرو می دهد و از طرفی می تواند مصرف سوخت کمتر از ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را در شهر داشته باشد. همچنین مصرف سوخت این خودرو در مصارف جاده ای گاهی اوقات کمتر از ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود.

امکانات کپچر مناسب و کاربردی است
تست و بررسی رنو کپچر در 1500 کیلومتر
رنو کپچر در نگاه اول یک خودرو کم آپشن به نسبت رقبا دیده می شود. ولی با نگاهی جامعتر می توان فهمید که این خودرو آنچنان هم کم آپشن نیست. رنو کپچر ۲۰۱۷ به استارت دکمه ای، ورود بدون سوییچ، فرمان برقی، گرمکن صندلی های جلو، تودروزی چرم، صفحه نمایشگر دیجیتال، مانیتور، بلوتوث، قابلیت اتصال گوشی های Iphone، کروزکنترل، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران، چراغ راهنمای تغییر لاین، دی لایت، دوربین و سنسور عقب، آینه های تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک و… مجهز است. همچنین این خودرو به سامانه ایمنی کنترل پایداری الکتریکی هم مجهز است که به صورت اتوماتیک فعالیت می کند و امکان غیر فعال کردن آن از داخل کابین وجود ندارد. سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی هم بر روی تمام کپچرهای وارد شده در ایران نصب شده است.

وقتی سفر ۱۵۰۰ کیلومتری آغاز می شود
برای اینکه بتوانیم به موقع به مقاصد مورد نظر برسیم، ساعت ۴ صبح از میدان تجریش به سمت همدان راه افتادید. در خیابان ولیعصر باک بنزین خودرو را پر کردیم و پیش به سوی غرب کشور حرکت کردیم. وقتی با سرعت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با دو نفر ظرفیت در در جاده ها و اتوبان هم می رفتیم، مصرف سوخت خودرو کمتر از ۳.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود. وقتی هم که در آزادراه سرعت خود را بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نگه می داشتیم، این عدد به ۵.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می رسید. جالب بود که در کل سفر کولر خودرو روشن بود و این اعداد مصرف سوخت با این شرایط بدست می آمد. در جاده های کفی کپچر را می توان به عنوان یکی از مناسبترین کراس اوورهای کوچک میان رقبا معرفی کرد. زیرا این خودرو پایداری خوبی را در سرعت های بالا دارد و صدای موتور آن بسیار اندک به اتاق نفوذ پیدا می کند. همچنین نوع طراحی و مونتاژ خودرو هم به صورتی است که صدای باد از بیرون با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به داخل اتاق نمی آید. کروزکنترل خودرو را در جاده های کفی مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که عملکرد دقیقی دارد. همچنین محدود کننده سرعت کپچر در اکثر مواقع خوب کار می کرد و نمی گذاشت تا خودرو بیش از حد مجاز گاز بخورد.
در سفر ما حدود ۹۰۰ کیلومتر را در جاده های کفی بودیم و بارها مصرف سوخت را سنجیدیم. جالب بود که این عدد به هیچ وجه بالاتر از ۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر نمی آمد. در قسمتی از جاده هم که شرایط برای انجام تست شتاب مناسب بود، صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این کراس اوور جمع و جور فرانسوی را مورد بررسی قرار دادیم. نرم افزارهای جی پی اسی شتاب این خودرو را ۱۲.۱۷ ثانیه نشان می دانند. در صورتی که شرایط جوی و ارتفاع استاندارد وضعیت شتابگیری باشد، این عدد به ۱۰.۵ ثانیه هم می رسد.
بعد از جاده های کفی که در رفت و برگشت، کپچر بر روی آن ها خود را نشان می داد، نوبت به جاده های کوهستانی مناطق سنندج، کرمانشاه و… شد. وقتی وارد جاده های کوهستانی می شدیم، نیاز به معکوس های پیاپی بود تا خودرو بتواند دور موتور مناسب خود را پیدا کند. گیربکس دو کلاچه اتوماتیک که در جاده های کفی عملکرد عالی داشت، در هنگام معکوس کشیدن آنقدر سریع و خوب عمل نمی کرد. ولی وقتی که وارد دنده پایینتر می شد، می توانستیم شتاب خوبی را با کپچر بگیریم. البته که حالت تیپ ترونیک کپچر هم تا حد زیادی در جاده های کوهستانی کار ساز بود و می گذاشت تا ما به دور موتور مناسب برسیم. در جاده های کوهستانی شرایط خوبی بود تا هندلینگ کپچر را مورد بررسی قرار دهیم. در بسیاری از پیچ ها با سرعت نامتعارفی وارد می شدیم و جالب بود که سیستم تعلیق و فرمان پذیری خودرو دقت عملکرد بالایی را داشتند و کمتر جایی احساس نا امنی را به سرنشینان منتقل می کردند. همچنین عملکرد ترمزهای خودرو در مسیرهای سرپایینی به نسبت خوب و قابل قبول بود. پیشنهاد می شود که برای استفاده از ترمزهای ناگهانی کپچر حداقل چند باری وضعیت ترمزگیری این خودرو را در جایی خلوت مورد بررسی قرار دهید.
بعد از طی کردن جاده های کوهستانی، مسیر خود را به سمت اورامان تخت تغییر دادیم. این منطقه به عنوان یک جاذبه گردشگری به حساب می آید که در دل رشته کوه زاگرس واقع شده است. برای اینکه جای مناسبی را برای کمپ شبانه پیدا کنیم، مجبور شدیم تا با کپچر از یک راه آب بگذریم تا در جایی صاف روبه روی روستای اورامان استراحت کنیم. بعد از گذشتن از راه آب، به مسیری کوهستانی و سنگلاخی رسیدیم. مسیری که شیب های به نسبت تندی داشت و سنگ های آن زیر پای آدم لیز می خوردند. با کپچر به چنین مسیری وارد شدیم. با اینکه خودرو قدرت کافی را برای بالا رفتن از شیب های سنگلاخی را داشت، ولی عملکرد سیستم کنترل پایداری و هرزگردی نمی گذاشت تا خودرو با دور موتور بالا کار کند. از طرفی عدم امکان غیر فعال کردن این سیستم، تا حدی ما را به دردسر انداخته بود. ولی به هر شکلی که بود با گرفتن دور کافی، پیچ ها را پشت سر می گذاشتیم و در مسیر حرکت می کردیم. جالب است بدانید که مصرف ترکیبی در جاده های کوهستانی و چند کیلومتری هم در مسیر سنگلاخی، با وضعیت کولر روشن، ۷.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود.
در بخش های بعدی سفر تمرکز خود را بر روی راحتی و آرامش سفر گذاشتیم. به خاطر عملکرد خوب سیستم تهویه می توان گفت که ردیف جلو کپچر برای سفرهای چند ساعته مناسب و خوب است. ولی ردیف عقب این خودرو آنچنان مناسب برای افرادی با قد بالای ۱۸۵ سانتی متر نیست و می توان کپچر را به عنوان یک خودرو مناسب برای خانواده های کم جمعیت معرفی کرد. فضای اولیه صندوق عقب خودرو تا حدی معمولی و شاید از نگاه برخی کم باشد. ولی بخش زیرین صندوق می تواند حجم خوبی را در اختیار سرنشینان برای یک سفر چند روزه قرار دهد.
تست و بررسی رنو کپچر در 1500 کیلومتر
در سفرهای شهری هم کپچر گزینه ای منطقی و معقول است. ولی به شرطی که شما بدانید چگونه باید با گیربکس دو کلاچه آن رانندگی کنید. هستند افرادی که تا به امروز نتوانسته اند ارتباط خوبی با گیربکس های DCT برقرار کنند و برای همین می گویند که در بدو حرکت این نوع خودروها مشکل دارند. ولی باید گفت که نوع رانندگی با خودروهای گیربکس دوکلاچه تا حدی با سایر خودروها متفاوت است. ولی واقعیت اینجاست که گیربکس دوکلاچه شاید در هنگام استفاده از حالت R یا همان دنده عقب، کمی راننده را گیج کند و می توان آن را به عنوان معایت کپچر معرفی کرد.
به هر حال این کراس اوور کوچک فرانسوی در بازار جهانی محبوبیت بالایی را دارد و می توان گفت که کپچر باید بهتر از شرایط فعلی در بازار ایران فروش داشته باشد. زیرا از نظر کیفیت، ایمنی، فناوری، مصرف سوخت، امکانات، فضای کابین و… در جایگاه خوبی قرار دارد. همچنین باتوجه به گستردگی نمایندگی های خدمات پس از فروش ایران خودرو، می توان وضعیت مناسبی به نسبت رقبا برای خدمات دوره ای این خودرو در کشور دید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.