نگاهی به مزدا MX-5 میاتا ،‌به صرفه‌ترین خودروی اسپرت دنیا

نگاهی به مزدا MX-5 میاتا ،‌به صرفه‌ترین خودروی اسپرت دنیا
مزدا چندی پیش مدل MX-5 میاتا را معرفی کرد که قرار است خودروی اسپرت جدید این کمپانی باشد.
در یک مقایسه‌ی کلی می توان گفت که این خودرو رقیب مدل هایی مانند تویوتا GT 86 است.به گزارش دیجی رو، هر دوی این مدل‌ها جزو خودروهای اسپرت مقرون به صرفه هستند. البته در این مطلب نمی خواهیم به مقایسه‌ی این دو خودرو بپردازیم، بلکه تنها به ویژگی‌های میاتا اشاره خواهیم کرد.
MX-5 میاتا ، یک خودروی کوپه‌ی دو نفره است. وقتی در این خودرو می‌نشینید، نه تنها نباید به نفر سوم فکر کنید،‌بلکه حتی باید فکر کوله پشتی و کیف دستی را هم از سرتان بیرون کنید. در کل این خودرو برای مسافرت کاملا نامناسب است. علی رغم آن که زمان رسیدن خودرو از حالت سکون به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت ( ۹۶ کیلومتر بر ساعت ) در مقایسه با بسیاری از دیگر مدل های موجود در این محدوده ی قیمت بسیار خوب است، اما در کل عدد حیرت انگیزی نیست. صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت با این خودرو ۵.۸ ثانیه به طول می انجامد. سقف میاتا قابلیت جمع شدن دارد ولی آن طور که بررسی‌ها نشان داده‌اند عملکرد این سقف جمع شونده ،‌اگر چه نسبت به قیمت خودرو و نسبت به مدل‌های قبلی ، بهتر است، ولی آن هم چیز حیرت انگیزی نیست.
نگاهی به مزدا MX-5 میاتا ،‌به صرفه‌ترین خودروی اسپرت دنیا
یکی از مشکلاتی که با جمع شدن سقف به وجود می آید، به هم ریختن تعادل وزنی خودرو در عقب و جلوی خودرو است. با وجود همه‌ی این‌ها، میاتا مانند آن دسته از آدم‌هایی است که هزاران اخلاق بد دارند ولی بنا به دلایلی نمی‌توانیم دوستشان نداشته باشیم! این خودرو از یک موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با اینحال، تمرکز مزدا در ساخت این خودرو، بر عملکرد این خودرو و به آتش کشیدن پیست ها نبوده. رانندگی با MX-5 میاتا می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های زندگی هر راننده‌ای باشد.
نگاهی به مزدا MX-5 میاتا ،‌به صرفه‌ترین خودروی اسپرت دنیا
در ژاپن یک ضرب المثلی وجود دارد که به دوران سامورایی‌ها باز می‌گردد و به آن دسته از اسب سوارانی اشاره دارد که در هنگام اسب سواری، دقت بسیار زیادی در تیراندازی با کمان از خود نشان می‌دهند. این ضرب المثل می‌گوید که « اسب و اسب سوار یکی شده‌اند ». این ضرب المثل، رانندگی با میاتا را به طور کامل توضیح می‌دهد. خودرو برای هیجان رانندگی و شتاب بالا و حرکات نمایشی ساخته نشده است، بلکه تمرکز آن بر لذت رانندگی و به قول همان ضرب المثل، یکی شدن راننده و خودرو است! کوچک بودن خودرو و احساس کنترل کامل بر خودرو، یکی از دلایل جذاب بودن این خودرو است. در حالت استاندارد این خودرو با دنده دستی ۶ سرعته عرضه می‌شود و حتما می‌دانید که کسانی که از رانندگی لذت می‌برند، جعبه دنده دستی را بر اتومات ترجیح می‌دهند. طراحی داخلی خودرو هم اگر چه خیلی مجلل نیست و قیمت پایین این مدل را توجیه می‌کند، اما به اندازه کافی شیک و دلچسب طراحی شده است که از آن ناامید نشوید.
نگاهی به مزدا MX-5 میاتا ،‌به صرفه‌ترین خودروی اسپرت دنیا
در مورد طراحی ظاهری هم ، به نظر بسیاری از افراد ، MX-5 میاتا طراحی زیبایی دارد. ولی طراحی ظاهری سلیقه ای است و نمی توان درباره آن نظر قاطعی داد. برای مثال ممکن است از نظر بسیاری ( از جمله خود من !)طراحی خودرو چندان جذاب و مسحور کننده نباشد و در این مورد خاص مدل‌هایی مانند GT 86 قوی‌تر ظاهر شده‌اند. اما با دیدن ظاهر خودرو و خواندن مقالات این چنینی، متوجه خواهید شد که این خودرو، از آن دسته خودروهایی نیست که برایش به دنبال تایرهای جدید بگردید و یا به فکر ارتفاع زدن باشید! ساخت این خودرو، تماما مربوط به لذت بردن مشتری از رانندگی با آن و نشستن پشت فرمان برای چند ساعت بدون خستگی است. در مورد این که این خودرو در ایران هم به فروش می‌رسد یا نه، اطلاعی ندارم ولی با حجم موتور ۲.۰ لیتر و قیمت پایین و قشر جوانی که در ایران طرفدار خودروهای اسپرت این چنینی هستند، این احتمال وجود دارد که شاهد عرضه‌ی آن در کشورمان باشیم. این خودرو با قیمت ۲۷,۲۷۰ دلار (حدود ۱۰۰ میلیون ) عرضه می‌شود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.