چرا هنوز تفاهم‌نامه با رنو به قرارداد تبدیل نشده است؟

چرا هنوز تفاهم‌نامه با رنو به قرارداد تبدیل نشده است؟
قراردادهای خودرویی یکی پس از دیگری در حال امضا و تکمیل هستند. خودروسازان خارجی یا آمده‌اند و تولید کرده‌اند یا در حال پی‌ریزی مقدماتی برای شروع به کار هستند.
هیوندای با گروه‌ صنعتی کرمان‌خودرو به توافق رسید و پیش از پایان سال ۹۵ خودروهای درخواستی مشتریان را تحویل داد. ایران‌خودرو نیز که در همکاری با پژو سابقه طولانی دارد، خط تولید نخستین خودروی مشترک را راه‌اندازی کرده است و تا ما‌ه‌های آینده پژو ۲۰۰۸ را به بازار عرضه می‌کند. گفته می‌شود شرکت ماموت هم با فولکس‌واگن برای تولید برخی خودروهای این شرکت به توافق رسیده‌ است.
همچنین شرکت سایپا نیز که با سیتروئن به توافق رسیده است، به‌گفته مدیران این شرکت از سال ۲۰۱۸ محصولات این دو خودروساز نیز به بازار عرضه خواهد شد. گفت‌‌‌وگوی سایپا با شرکت‌های کیا و نیسان برای امضای قرارداد ادامه دارد. ضمن اینکه گفته می‌شود در سال جدید گروه خودروسازی بهمن نیز با یک شرکت‌ چینی و یک شرکت آلمانی که توسط چینی‌ها خریداری شده، به توافقاتی دست‌ یافته است تا این خودروساز نیز به جمع دیگر خودروسازان داخلی در مونتاژ خودروهای خارجی البته با هدف صادرات ۳۰ درصدی و داخلی‌سازی ۴۰ درصدی بپیوندد..
به گزارش اخبار خودرو اما در میان همه این مذاکرات، مذاکره با شرکت رنو شاید مهم‌ترین باشد. رنو که در زمان تحریم‌ها ایران را تنها گذاشت، حالا قصد دارد تا به‌صورت مستقل و در همکاری با سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) و با سهام ۶۰درصدی در صنعت خودروی کشور سرمایه‌گذاری کند.
همکاری با رنو از آن جهت جالب‌توجه است که این شرکت در حال‌حاضر بسیاری از محصولاتش یا در کشور توسط پارس‌خودرو و ایران‌خودرو تولید یا توسط شرکت نگین‌خودرو وارد می‌شود. همکاری مستقل ایدرو با رنو همچنان در حد توافق‌نامه و هنوز شکل قرارداد نیز به‌خود نگرفته است.
در همین زمینه سعید مدنی، مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت به «دنیای خودرو» می‌گوید: «شرکت رنو از ابتدا هم گفته بود که برنامه‌های بزرگی برای توسعه محصولات خود در ایران دارد. به همین جهت با توجه به نکات ریزی که در قرارداد با رنو وجود دارد، تاکنون توافق با رنو به امضا نرسیده است.»
چرا قرارداد با رنو هنوز امضا نشده است؟
معظمی، رئیس ایدرو همواره خواستار تولید خودروهای ارزان‌قیمت در کشور بوده است. معظمی در همایش بین‌المللی صنعت خودرو از امضای قرارداد با رنو تا پیش از عید خبر داده بود اما همچنان وضعیت بین ایدرو و رنو در حد تفاهم‌نامه همکاری باقی مانده است.
اختلاف نظر برسر انتخاب محصول
برخی معتقد هستند این طولانی شدن امضای قرارداد میان ایدرو و رنو به‌خاطر اختلاف‌نظرهای این دو بر سر انتخاب محصولی است که قرار است در کشور تولید شود. تنها خودروی ارزان‌قیمت و البته باکیفیت شرکت رنو، کویید است که البته تولید و قیمت‌گذاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
گفته می‌شد که این خودرو در سایت بن‌رو تولید شود اما بعدها اخباری مبنی‌بر تولید کویید در ایران‌خودرو به گوش رسید. رنو قرار است در فاز نخست سرمایه‌گذاری خود در کشور مبلغی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو هزینه کند. این مبلغ کمتر از سرمایه‌گذاری پژو- سیتروئن در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا خواهد بود.
اما با این حال هنوز تفاهم و توافق نهایی برای امضای قرارداد صورت نگرفته است، در حالی که منصور معظمی پیش از این گفته بود محصولات رنو از سال ۲۰۱۷ در بازار ارائه خواهد شد.
همکاری با نیسان و کیا به کجا رسید؟
دو برند کیا و نیسان نیز در سال‌های اخیر از محبوبیت بالایی در کشور برخوردار بوده‌اند اما ظاهرا هیچگاه به فکر سرمایه‌گذاری مستقیم و تولید خودرو مانند پژو و سیتروئن در ایران نبوده‌اند.
با الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حضور و تولید خودرو در کشور، این دو خودروساز همچنان در حال مذاکره با شرکت سایپا هستند و هنوز مشخص نیست آیا به نتیجه‌ای خواهند رسید یا خیر.
مشاور خودرویی وزیر صنعت درخصوص این قرارداد نیز می‌گوید: «مذاکرات با کیا و نیسان برای همکاری با گروه سایپا به‌زودی آغاز می‌شود و با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه همکاری این شرکت‌ها، نمی‌توان درخصوص اتمام این مذاکرات، زمان قطعی را اعلام کرد.»
مدنی معتقد است خودروسازانی که منافع زیادی در بازار آمریکا دارند، معمولا با احتیاط بیشتری در همکاری‌ها و مذاکرات عمل می‌کنند.
وی با بیان اینکه با کاهش واردات خودروهای نیسان، این خودروسازی برای مذاکره و سرمایه‌گذاری در کشور اقدام خواهد کرد، می‌گوید: «از بین برندهای معتبر خودروسازی در دنیا، تنها شرکت نیسان وارد مذاکره با ایران نشد و معتقد هستم با کاهش واردات خودروهای نیسان، این برند هم به‌طور رسمی فعالیت خود را در ایران شروع می‌کند.»
با نگاهی به تمام قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مورد اشاره متوجه می‌شویم که در حال‌حاضر تنها قرارداد پژو و ایران‌خودرو و همچنین قرارداد هیوندای و کرمان‌خودرو وارد فاز اجرایی شده و مابقی فعلا در حد توافق و تفاهم مانده‌اند. به‌نظر می‌رسد در ماه‌های آینده و تا اواسط تابستان شاهد امضای چند قرارداد خودرویی دیگر باشیم.
به‌گفته کارشناسان، ۹۶ سال بسیار خوبی برای صنعت خودرو خواهد بود و رقابت خودروسازان مطرح خارجی برای حضور در بازار کشور داغ خواهد شد.
ناگفته نماند که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در آینده صنعت خودرو تاثیرگذار خواهد بود. حفظ شرایط برجام و همچنین ثبات در اقتصاد نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری خودروسازان خارجی که با فضای سیاسی و اقتصادی کشور آشنایی ندارند، خواهد گذاشت.
مدنی در این رابطه می‌گوید: «شرکت‌های خارجی نگرانی‌هایی از فضای سیاسی ایران دارند. در صورتی که بتوانیم فضای سیاسی کشور را آماده‌تر و امنیت اقتصادی را برای حضور سرمایه‌گذاران بیشتر کنیم، قطعا جریان مذاکرات و همکاری‌ها، روند بهتری خواهد یافت.»

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.