آیا بازار خودروهای هیبریدی تحت تأثیر هزینه طرح ترافیک قرار می‌گیرد؟

آیا بازار خودروهای هیبریدی تحت تأثیر هزینه طرح ترافیک قرار می‌گیرد؟
در حالی که خودروهای هیبریدی آلایندگی بسیار کمی دارند و با مشوق‌هایی همچون تردد رایگان در محدوده طرح ترافیک، می‌توان بازار را به سمت استفاده از خودروهای هیبرید و برقی سوق داد، هزینه رایگان طرح ترافیک برای این دسته خودروها در سالجاری کنار گذاشته شده است.
در حالی که در سال گذشته خوردوهای هیبریدی برای تردد در محدوده طرح ترافیک مستثنی از پرداخت هرگونه هزینه‌ای بودند، شهرداری برای سالجاری تصمیم بر آن گرفته تا ۵۰ درصد هزینه صدور مجوز طرح ترافیک سالیانه را از صاحبان خودروهای هیبریدی دریافت کند.
این تصمیم به نظر می‌رسد بر بازار خوردوهای هیبرید تاثیرگذار باشد، زیرا با وجود مقایسه قیمت تمام شده طرح ترافیک بر قیمت یک خودرو هیبریدی، قیمت خرید طرح ترافیک ناچیز است اما بار روانی قابل توجهی بر خرید خودروهای هیبریدی خواهد داشت.
به گزارش خودروکار در سال‌های اخیر سیاست کلی خودروسازان جهان و دولتمردان بر آن بوده تا با طراحی‌های نوین و حمایت‌های خود از خودروهای هیبریدی مصرف سوخت فسیلی و آلودگی کلانشهرها را کاهش دهند و این تصمیم شهرداری تا حدودی با این موضوع در تضاد بوده است.
با توجه به تصمیمات به نظر می‌رسد در تصمیم اخیر شهرداری کاهش حجم آلودگی بر ترافیک شهری ارجعیت داشته است.
حال با این تفاسیر جای سؤال دارد که آیا بازار خودروهای هیبریدی که در شش ماهه نخست سالجاری میزبان هیبریدی‌های جدید خواهد بود چه واکنشی بر این تصمیم خواهد داشت؟
در این رابطه علی شکوهی-کارشناس بازاریابی خودرو گفت: سیاست کلی اعمال طرح ترافیک باید برپایه کاهش آلودگی هوای تهران باشد، زیرا ترافیک در تمام نقاط شهر وجود دارد و حتی عدم صدور مجوز طرح ترافیک حرکت خودروها را تا ابتدای محدوده طرح ترافیک به همراه دارد.
او خاطرنشان کرد: خودروهای هیبریدی در سال گذشته هزینه صدور گواهی طرح ترافیک به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت و بدون پرداخت هزینه خرید طرح، امکان تردد در محدوده طرح ترافیک برای آن‌ها وجود داشت، اما در سالجاری شهرداری اعلام کرد صدور مجوز طرح ترافیک سالیانه برای خودروهای هیبریدی همراه با ۵۰ درصد هزینه خودروهای سواری عادی است.
این کارشناس بازاریابی با تاکید بر اینکه، به نظر می‌رسد این هزینه تعیین شده مرتبط با میزان درآمد شهرداری از این محل فروش طرح ترافیک است، گفت: اگر شهرداری خودروهای هیبریدی را معاف از پرداخت هزینه طرح ترافیک اعلام می‌کرد علاقه مردم برای خرید این دست خودروها افزایش پیدا کرده و این موضوع بر کاهش آلایندگی هوای تهران تاثیرگذار بود.
شکوهی بیان کرد: حذف طرح ترافیک رایگان برای خودروهای هیبریدی در سالجاری تاثیری بر بازار این گروه از خودروها نخواهد داشت، زیرا با توجه به قیمت تمام شده خودروهای هیبریدی مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی طرح ترافیک تاثیری در خرید افراد نخواهد داشت.
او یادآور شد: تصمیم اخیر شهرداری تأثیر شدیدی بر بازار خودروهای هیبریدی نخواهد داشت و تأثیر آن بسیار اندک است.
این کارشناس بازاریابی خودرودر پاسخ به سؤال خودروکار مبنی بر اینکه، چند درصد بازار در سال ۱۳۹۶ از آن خودروهای هیبرید خواهد بود، گفت: رشد بازار هیبرید به مؤلفه‌های مختلفی ارتباط دارد که از این موارد می‌توان به ثبت نمایندگی رسمی شرکت‌های واردکننده خودروهای هیبرید اشاره کرد و با این شرایط پیش بینی می‌شود در سالجاری ۵ تا ۱۰ درصد خودروهای های وارداتی را هیبریدها تشکیل می‌دهند.
او تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های دولت مبنی بر واردات ۸۰ تا ۸۵ هزار دستگاه خودرو، ۵ تا ۸ هزار دستگاه خودرو هیبریدی به کشور وارد می‌شود.
خودروهای برقی معاف از پرداخت هزینه طرح ترافیک؟
همچنین علیرضا زرین فکر- کارشناس بازاریابی خودرو، در رابطه با بازار خودروهای برقی و شرایط تردد آن‌ها در محدوده طرح ترافیک گفت: تصمیمات شهرداری در زمینه طرح ترافیک همواره با توجه به آلودگی هوای تهران بوده و با توجه به این مورد خودروهای برقی باید برای تردد در طرح ترافیک مستثنی از پرداخت هرگونه هزینه باشند.
او تاکید کرد: از سوی دیگر خودروهای برقی می‌توانند در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر ها به ویژه تهران در ناوگان عمومی مورد استفاده قرار بگیرند و این در حالی است که فرسودگی ناوگان عمومی تأثیر بسزایی بر آلودگی کشور دارد.
زرین فکر در پاسخ به این سؤال که آیا بازار در شرایط فعلی پذیرای خودروهای برقی است، گفت: خودروهای برقی یک تکنولوژی نوین محسوب می‌شود و تکنولوژی نوین همراه با قیمت تمام شده بالا است و این مورد تا حدودی به عنوان عامل بازدارنده شناخته می‌شود.
این کارشناس بازاریابی خودرو افزود: نباید فراموش کرد که در بلند مدت هزینه‌های جانبی و نگهداری برای خودروهای برقی بسیار اندک بوده و در نهایت یک خودرو برقی در دراز مدت نسبت به خودروهای بنزینی ارزان‌تر خواهد بود که در مجموع خودروهای برقی در بازه زمانی ۸ تا ۱۰ سال خودروهای برقی همراه با صرفه اقتصادی هستند.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد تعیین هزینه ۵۰ درصدی صدور مجوز طرح ترافیک بر بازار خودروهای هیبریدی تأثیر آنچنانی ندارد اما در راستای آلودگی هوای تهران و ترغیب افراد به خرید خودروهای هیبریدی باید شهرداری از این دسته خودروها و خودروهای تمام برقی حمایت ویژه‌ای داشته باشد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.