بازارهای نوظهور عامل رشد خودرو در 2017

بازارهای نوظهور عامل رشد خودرو در 2017
فروش خودروهای سبک در بازارهای نوظهور طی سال گذشته میلادی وضعیت متفاوتی داشت.
در شرایطی که رشد فروش در اکثر بازارهای نوظهور منطقه آسیا-پاسیفیک ادامه یافت، بازارهای بزرگ در اروپای شرقی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا به‌دلیل شرایط نامساعد اقتصاد کلان، شاهد کاهش فروش خودرو بودند.
به گزارش واردز آتو، اما در سال ۲۰۱۷ این مساله تغییر خواهد کرد زیرا بازارهایی که در سال ۲۰۱۶ با کاهش فروش رو‌به‌رو شدند، بهبود خواهند یافت و بازارهای دارای رشد بالا به‌دلیل اشباع شدن، کندی رشد فروش را تجربه خواهند کرد. پویایی رشد اقتصادی در بازارهای بزرگ نوظهور مانند چین و هند، موجب بهبود چشم‌انداز اقتصادی جمعیت بزرگی خواهد شد، اما افزایش درآمد و به‌ویژه ثروت در دهک‌های بالای جامعه متمرکز می‌شود. گرچه شاهد رشد چشمگیر تعداد خانوارهای ثروتمند و دارای درآمد متوسط از سال ۲۰۰۸ تاکنون بوده‌ایم، اما اکثر این جمعیت در انتهای جدول درآمد و ثروت قرار دارند. این مساله پتانسیل بلندمدتی را برای ادامه روند موتوری کردن، ایجاد می‌کند، اما برای سال ۲۰۱۷ و آینده نزدیک موجب می‌شود مشتریان محدودی برای خودروهای جدید وجود داشته باشد و احتمالا این مساله به نوبه خود کندی رشد فروش در کشورهایی مانند هند، چین و اندونزی را به همراه خواهد داشت.
به گزارش دنیای اقتصاد نابرابری درآمدی و ثروت مشخصه مشترک بازارهای نوظهور به‌شمار می‌رود و این مساله موجب شده است این بازارها نسبت به شوک‌های اقتصاد کلان حساس باشند. طبقه متوسط کوچک اما رو به رشد در این بازارها برای پس‌انداز پول مورد نیاز خرید اقلام گران قیمت مانند خودرو، به شدت به رشد سریع اقتصادی وابسته است. با توجه به این مساله که مصرف‌کنندگان فاقد منابع مالی به منظور دفع شوک‌ها هستند، بدتر شدن چشم‌انداز اقتصاد کلان و بی‌ثباتی سیاسی تاثیر منفی بر فروش خودروهای سبک دارد.
کاهش رشد اقتصادی در برخی از بازارهای بزرگ نوظهور واقع در آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا و همچنین روسیه و تایلند روی داده است. در این بازارها ترکیب مخرب کاهش قیمت کالاها و عوامل سیاسی موجب محدود شدن توانایی مصرف‌کنندگان در خرید اقلام گران‌قیمت شده است. با این وجود، به استثنای افزایش تنش‌های سیاسی در مناطق کلیدی، پیش‌بینی می‌شود فضای اقتصاد کلان ثبات را تجربه خواهد کرد و این مساله موجب آزاد شدن تقاضای نهفته در بازار خودرو خواهد شد. افزایش تقاضا برای خودرو به نوبه خود موجب رشد اقتصادی در کشورهایی مانند روسیه، برزیل، تایلند و آفریقای جنوبی خواهد شد.
رشد طبقه متوسط در این بازارها موجب خواهد شد آهنگ رشد تقاضا برای خودروهای شاسی‌بلند کوچک و ارزان‌قیمت سریع‌تر شود؛ بنابراین برندهای اصلی عرضه‌کننده این نوع شاسی‌بلندها، مانند کیا و هیوندای، با افزایش تقاضا رو‌به‌رو خواهند شد. رشد تقاضا از طرف خانوارهای طبقه متوسط در بازارهای نوظهور یکی از عوامل اصلی و کلیدی در تداوم رشد فروش جهانی خودروهای شاسی‌بلند محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱ فروش سالانه خودروهای شاسی‌بلند به ۶/ ۲۷ میلیون دستگاه برسد که نسبت به سال ۲۰۱۶ با رشد ۳۰ درصدی رو‌به‌رو خواهد شد. این در شرایطی است که در سال‌های گذشته نیز رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور تاثیر مثبت و چشمگیری بر صنعت خودروی جهان داشته است؛ زیرا افراد بیشتر و بیشتری قدرت خرید خودرو در اقتصادهایی را پیدا کرده‌اند که رشد سریعی را تجربه کرده‌اند و نرخ سرانه خودرو در آنها همچنان پایین است. به گزارش اینوستوپدیا، در سال‌های اخیر مجموع رشد اقتصادی در کشورهای بریک (برزیل، روسیه، هند و چین) موجب رشد چشمگیر صنعت خودروی جهان شده است. طی چند سال گذشته، بسیاری از خودروسازان آمریکایی با خودروسازان بازارهای نوظهور تشکیل شراکت داده‌اند تا دسترسی بیشتری به این بازارهای جدید و جذاب داشته باشند. در حال حاضر چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان به‌شمار می‌رود و درشرایطی که در آمریکا به‌ازای هر هزار نفر تقریبا ۸۰۰ دستگاه خودرو وجود دارد، درچین به ازای هر هزار نفر تنها ۸۰ دستگاه خودرو موجود است؛ بنابراین پتانسیل رشد فروش خودرو در چنین درمقایسه با بازار کشورهای توسعه‌یافته بسیار بالا و قابل توجه است. جنرال موتورز، خودروساز آمریکایی، و فولکس‌واگن، خودروساز آلمانی، از نخستین خودروسازانی هستند که در بازار چین حضور پیدا کرده‌اند. این دو خودروساز در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ رشد دو رقمی فروش را در بازار چین تجربه کرده‌اند. بازار خودروی هند نیز به سرعت درحال رشد است. فروش کل خودرو در این کشور از سال‌ ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۵ تقریبا ۴۰۰ درصد جهش کرده است.
گرچه انتظار می‌رود کشورهای بریک همچنان از پتاسیل خوبی برای صنعت خودروی جهان برخوردار باشند، اما خودروسازان در حال تمرکز بر بازارهایی موسوم به فیوچر ۱۵ هستند. پیش‌بینی می‌شود این کشورها پس از بریک، گروه بعدی اقتصادهای نوظهور را تشکیل دهند. این کشورها عبارتند از برخی کشورهای آسیایی مانند عربستان سعودی، ایران و مصر به همراه کشورهای«مینت» شامل مکزیک، اندونزی، نیجریه و ترکیه. مجموع فروش سالانه خودرو در این کشورها بیش از ۱۰ میلیون دستگاه است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۰ تا ۵۰ درصد جهش خواهد کرد. گرچه مشکلات سیاسی و رشد ناهموار اقتصادی به همراه فقدان زیرساخت‌های مناسب ازجمله معضلات بازارهای نوظهور بشمار می‌رود، اما خودروسازان جهانی تصویری مثبت و روشن از پتانسیل رشد در این بازارها ترسیم کرده‌اند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.