آینده صنعت خودرو پس از برجام

آینده صنعت خودرو پس از برجام
توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام در شرایطی توانسته اند به نجات خودروسازی ایران بیایند و آن را از ورطه افت تولید و سقوط آزاد کیفیت، تا حد قابل توجهی نجات دهند که حالا چشم اندازی مثبت برای این صنعت در آینده ای البته نه چندان نزدیک، پیش بینی می شود.
به گزارش خودروکار این چشم انداز مثبت از آن جهت است که به واسطه اجرایی شدن برجام، امکان مشارکت و همکاری مشترک با خودروسازان بزرگ دنیا فراهم آمده و این موضوع می تواند سبب انتقال تکنولوژی روز دنیا به صنعت خودرو کشور شود.
هرچند تا به امروز تنها قرارداد با پژو فرانسه و تا حدی هیوندایی موتورز کره جنوبی قطعی شده، با این حال خودروسازان دیگری نیز در راه کشور هستند که اگر امکان مشارکت های برد – برد با آنها فراهم بیاید، خودروسازی کشور در آستانه یک رنسانس بزرگ قرار خواهد گرفت.
در شرایط فعلی، ثابت شده که صنعت خودرو ایران برای جهانی شدن و ورود به عرصه رقابت و طراحی محصول، راهی جز مشارکت های خارجی ندارد و این موضوع مورد تایید بسیاری از کارشناسان و مسوولان به خصوص شخص حسن روحانی رییس جمهور نیز هست.
در جهان امروز خودروسازی، بسیاری از شرکت های بزرگ نیز روی به همکاری مشترک و حتی تشکیل جوئینت ونچر با یکدیگر آورده اند، زیرا این روش می تواند علاوه بر بهبود طراحی ها و توسعه بازار، هزینه ها را هم کاهش دهد. بنابراین خودروسازی ایران نیز در صورت توسعه همکاری های بین المللی و جذب سرمایه گذاران خارجی در سایه برجام، قدم در راهی خواهد گذاشت که بزرگان خودروسازی دنیا رفته و اتفاقا موفق نیز بوده اند.
البته حصول موفقیت در این ماجرا، مستلزم عقد قراردادهای محکم و برد-برد به واسطه مزیتی بزرگ به نام “بازار خودرو ایران” است. در واقع این بازار آنقدر مزیت و گستردگی دارد که برای خودروسازان خارجی جذاب بوده و برخی از آنها حاضرند در ازای کسب سهم از آن، اقدام به انتقال تکنولوژی به خودروسازی کشور کنند.
آینده صنعت خودرو پس از برجام
بنابراین اگر قرار است صنعت خودرو به واسطه برجام، چشم اندازی مثبت را برای خود ببیند، قدم اول و اصلی در این ماجرا، قراردادهای محکم با شرکت های خودروساز خارجی است. در حال حاضر اگر بخواهیم با توجه به وضع فعلی صنعت خودرو و قراردادها و تفاهم نامه های منعقد شده، چشم اندازی از خودروسازی بدهیم، با وجود اتفاقات مثبت احتمالی، همچنان با نقاط ضعفی بزرگ روبرو خواهیم بود.
در حال حاضر طبق قراردادها و تفاهم نامه های موجود، در مسائلی مانند انتقال تکنولوژی و ورود محصولات جدید به کشور و تغییر چهره بخش هایی از بازار، چشم اندازی نسبتا مثبت وجود دارد. بر این اساس، بازار خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان به واسطه محصولات جدید نونوار خواهد شد و رفته رفته به سمت جذب تکنولوژی روز دنیا خواهیم رفت.
با این حال، قراردادها و تفاهم نامه های فعلی برای چشم اندازی کاملا مثبت از خودروسازی، کافی نبوده و نیاز به همکاری جدید با شرکت های خودروساز معتبرتر و همچنین مشاوره با طراحان بزرگ دنیا است. در حال حاضر خودروسازی ایران از ضعف در کیفیت و طراحی محصول رنج می برد و در بازار زیر ۵۰ میلیون تومانی ها نیز با فقر خودروهای با کیفیت و به روز روبرو هستیم.
بنابراین زمانی می توان چشم اندازی کاملا مثبت از خودروسازی در سال های پس از برجام ارائه داد که برنامه ریزی ها و قراردادها در راستای برطرف کردن ضعف های موردنظر باشد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.