توقف ورود خودروهای انباری حاشیه خلیج فارس

توقف ورود خودروهای انباری حاشیه خلیج فارس
هرچند دستورالعمل پسابرجامی واردات خودرو منجر به توقف واردات از سوی وارد‌کنندگان متفرقه و غیر‌مستقیم شد با این حال اما این مقررات به‌نوعی ورود خودرو به کشور را ساماندهی کرده و مانع از تخلفاتی شده است که طی سال‌های گذشته بازار وارداتی‌ها با آن مواجه بود. یکی از این تخلفات ورود خودروهای استوک یا دست دوم از کشورهای حاشیه خلیج فارس بود که به نام خودروی صفر به مشتری فروخته می‌شد.
همچنین برخی از خودروهای کشورهای حاشیه خلیج فارس فاقد استانداردهای الزام شده از سوی سازمان ملی استاندارد بودند با این حال به راحتی وارد کشور می‌شدند. به گزارش دنیای اقتصاد با توجه به تخلفات یاد شده نه تنها وزارت صنعت واردات را منحصر به ورود خودرو از نمایندگی رسمی کرد؛ بلکه ارائه شماره شاسی را یکی از الزامات واردات قرار داد. در این زمینه نیز روز گذشته معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران به نقل از روابط عمومی این سازمان با تاکید بر الزام جدید ورود خودرو براساس شماره شناسایی اظهار کرده که با توجه به اینکه گواهینامه‌های صحه‌گذاری تایید نوع خودروهای وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران براساس احراز مطابقت خودروهایی که ۱۱ کاراکتر اول شماره شناسایی (VIN) آنها ثابت است با استانداردهای اجباری خودرو، صادر می‌شود، ثبت سفارش، اظهار، ترخیص و شماره‌گذاری خودروهایی از نظر این سازمان مجاز است که ۱۱ کاراکتر اول شماره شناسایی آنها منطبق با شماره شناسایی‌های اعلام شده از سوی سازمان باشد.
سنجابی تاکید کرده که تعیین ۱۱ کاراکتر اول شماره شناسایی خودروهای وارداتی یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از واردات خودروهای استوک کشورهای حوزه خلیج فارس است که ظاهرا منطبق با خودروهای دارای تاییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت از محیط زیست هستند، اما از نظر کیفی در سطح پایین‌تری قرار دارند. وی افزوده است که ادارات کل استاندارد استان‌ها درخصوص خودروهای سبک وارداتی که مجوز ثبت سفارش آنها پس از تاریخ ۵/ ۱/ ۱۳۹۶ صادر می‌شود، فقط در صورت انطباق کامل خودروهای وارداتی با موارد اعلام شده، نسبت به‌صدور گواهی انطباق (COC) اقدام
خواهند کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.